تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

8

قیمت کالاهای اساسی و سردرگمی بازار و مسئولان

  • کد خبر : 64341
  • 11 اردیبهشت 1402 - 14:09

افزایش غیر رسمی روزانه قیمت کالاهای اساسی وبی تصمیمی مسئولان موجب سردرگمی بازار و افزایش انتظارات تورمی مصرف کننده شده است

به گزارش اقتصادشهروند ، در حالی که خبرگزاری های رسمی روزانه از افزایش قیمت کالاهای اساسی خبر می دهند ، به نظر می رسد مسئولان بجز مصاحبه های بی اثر سیاست دیگری ندارند. یا اگر تصمیماتی اتخاذ می کنند ، نتیجه این تصمیمات تاثیری در رشد قیمت کالاهای اساسی دیده نمی شود.

در هفته پایانی سال ۱۴۰۱ قیمتها خیز افزایش برداشتند. قیمت یک شقه گوشت گوسفندی به ۴۰۰ هزار تومان رسیده بود اما گوشت مرغ نهایتا به ازای هر کیلو ۷۰ هزار تومان در بازار به فروش رسید. تخم مرغ شانه ۳۰ تایی هم بین ۸۷ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان در فروشگاه ها عرضه شد. همچنین ماکارانی ۵۰۰ گرنی غنی شده ۲۷ هزار تومان قیمت داشت.

در مقابل  مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تخمین می زدند که از اوایل فروردین ماه ۱۴۰۲ با عرضه انبوه دام های داخلی ، قیمت  هرکیلو گوشت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان کاهش می یابد. برآورد مسئولان وزارت کشاورزی در خصوص افزایش عرضه دام محقق شد و البته قیمت دام زنده هم کاهش یافت  اما به رغم کاهش قیمت دام، کاهش قیمت گوشت تحقق پیدا نکرد!

کمبود عرضه گوشت مرغ

در حالی که گوشت گوسفندی با وجود عرضه دام کاهش پیدا نکرد اوضاع در بازار گوشت مرغ متفاوت بود و نشانه های کاهش عرضه و کمبود مرغ گرم در بازار کاملا مشخص بود. وجود صفهای طولانی برای خرید مرغ منجمد و افزایش قیمت مرغ گرم احتمالا نشان می دهد ، مرغ به عنوان یک کالای جانشین و با قیمت ارزانتر نسبت به گوشت قرمز ، مورد اقبال مصرف کننده ها قرار گرفته است و خانواده ها با توجه به افزایش قسمت گوشت قرمز رو به استفاده گوشت مرغ آورده اند.

هرچند کارشناسان این حوزه قبلا این شرایط و کاهش عرضه مرغ توسط مرغداری ها را پیش بینی کرده بودند اما سیاست یا اقدام عملی از سوی مسئولان دولتی برای کنترل این شرایط را شاهد نبودیم.

با انفعال مسئولان ، قیمت نهاده های خوراک دام افزایش یافت و عدم تامین ارز واردات، نتیجه ای جز افزایش قیمت مرغ را نداشت. افزایش قیمت تمام شده مرغ با توجه به افزایش حقوق و دستمزد و ارز و نهاده های تولید در نهایت به افزایش قیمت مرغ منجر شد.

به ادعای اتحادیه ، مرغداران در سال گذشته ، ماهیانه بیش از ۲هزار میلیارد تومان زیان دیده اند. اما عدم قبول مسئولان برای افزایش قیمت فروش مرغ توسط مرغداران منجر شد با توجه به زیان مرغداران ، از جوجه ریزی خودداری کنند .

این بخش از اقتصاد را همه ما آشنا هستیم . کاهش عرضه در نهایت منجر به افزایش قیمت می شود.

سردرگمی بازار و مسئولان!

دولت هنوز قیمت گندم ، مرغ و تخم مرغ و .. تعیین نکرده است و بازار در بلانکلیفی به سر می برد. نه تنها تولید کنندگان مرغ و گوشت حتی کشاورزان نیزگله مند از قیمت گذاری خرید گندم هستند

اخباری مبنی بر افزایش قیمت منتشر می شود اما به سرعت تکذیب می شود. جهاد کشاورزی درصورت عدم موافقت با افزایش قیمت موجب کاهش عرضه و کمبود در بازار آینده می شود و از طرفی هرگونه افزایش قیمت سفره مردم را کوچکتر می کند. انتخاب سختی است اما انتخاب هرکدام در نهایت سفره را کوچکتر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=64341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن