تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

13

پاسخ  به ۳۰ سوال درباره مقررات واردات خودرو

  • کد خبر : 11343
  • 05 دی 1398 - 10:27
پاسخ  به ۳۰ سوال درباره مقررات واردات خودرو

درباره واردات خودرو در ادامه در اقتصادشهروند بخوانید .

واردات خودرو سواری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و برای نمایندگی های سیاسی و هم چنین ایرانیان مقیم خارج از کشور، موضوعاتی است که در این گفتار اقتصاد شهروند به صورت پرسش و پاسخ و معرفی لینک ها و دستورالعمل های مربوطه ارائه شده است. واردات خودرو فعلا از سال ۹۷ به این سو با مصوبه هیات وزیران ممنوع است. البته استثنائاتی وجود دارد که تا حدودی در این گفتار به آن اشاره شده است. هر سوالی را بابستی از وزارت صمت و سامانه جامع تجارت پرسیده و برای امور گمرکی، به سامانه جامع امور گمرکی مراجعه کنید.

اگر وارد کننده خودرو هستید و نظر و دیدگاهی دارید،‌ مراتب را از طریق بخش  کامنت با ما به  اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما ببینید: با قوانین امور گمرکی و اصلاحات آن آشنا شویم

سوالات درباره مقررات واردات خودرو

پاسخ به ۳۰ سوال درباره مقررات واردات خودرو

چه خودرو هایی قابل ورود به کشور است؟

تا نیمه اول سال ۹۸، واردات خودرو طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجاز نیست و پس از این تاریخ، به نظر هیات وزیران بستگی دارد تا ممنوعیت واردات خودرو، تجدید نظر شود. برای همین، همواره به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنید.

حتما بخوانید : تبدیل شماره کارت به شماره حساب

اسامی نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروهای خارجی را چگونه  بدست آورم؟

به  پرتال سازمان تجارت مراجعه کنید.

دستورالعمل واردات خودرو سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که نمایندگی رسمی ندارند را چگونه  بدست اوریم؟

به PDF مراجعه کرده و اطلاعات لازم  را کسب کنید.

دستورالعمل واردات خودرو سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که نمایندگی رسمی ندارند را چگونه  بدست اوریم؟

در سال  ۱۳۹۴، دستورالعمل مربوط طی نامه ای اعلام شد که اجرایی بودن یا عدم اجرایی بودن آن را از سازمان تجارت در سال ۱۳۹۸ وپس از آن استعلام کنید.

چطور می توان، نمایندگی یک خودرو ساز خارجی را در ایران به ثبت رساند؟

چطور می توان، نمایندگی یک خودرو ساز خارجی را در ایران به ثبت رساند؟

شما بایستی پس از عقد قرارداد با شرکت مادر یا نمایندگی منطقه ای شرکت تولید کننده خودرو، به عنوان نماینده رسمی  خدمات پس از فروش شرکت سازنده، قرارداد خود را به اداره اصناف تسلیم کرده و بعد از ان که گواهی استاندارد کسب کردید، گواهی محیط زیست گرفته و در کمیته خودرو این دو سازمان، تاییدیه بگیرید.

پس از اخذ این دو تاییدیه، مراتب از طریق دفتر خودرو و نیرو محرکه، جهت درج نام خودرو در فهرست خودرو های مجاز وارداتی سازمان توسعه تجارت، منعکس می شود.  برای اطلاعات بیشتر به این لینک بروید.

وظایف دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه سازمان توسعه تجارت چیست؟

این دفتر، یکی از دفاتر پنج گانه تخصصی سازمان بوده که وظیفه تنظیم مقررات و دستور العمل های مربوط به آلایندگی واحدهای صنعتی و خودروساز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را بر عهده دارد. هم چنین نظارت بر واردات صنایع زیر بخش CKD, SKD و CBU نیز با این دفتر است. کلیه قرارداد های صنعتی خودروسازی و موتورسیکلت و دوچرخه، اجزا و قطعات، تحت نظارت این دفتر می باشد.

وظایف دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه سازمان توسعه تجارت چیست؟

حتما ببینید: آموزش ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت

چه افرادی می توانند در  صورت مجاز بودن واردات خودرو، نسبت به وارد اقدام کنند؟

افرادی که کارت بازرگانی و اهلیت آن را داشته باشند. البته این قضیه در سال  های اخیر به نظر هیات  وزیران بوده و فعلات، خودرو سواری چون در گروه ۴ کالایی طبقه بندی شده قرار دارد،‌ وارداتش ممنوع و متوقف است. قبل از این، صرفا نمایندگی های مجاز، قادر به ثبت سفارش و واردات خودرو بوده و دارندگان کارت بازرگانی با تعهد محضری بر اخذ قرارداد پس از فروش از نماینده رسمی، قادر به ثبت سفارش  واردات بودند.

هم اکنون هزاران خودرو وارداتی از سال ۲۰۱۸ میلادی در گمرکات دپو شده است و باید منتظر مصوبه جدید هیات وزیران در این زمینه بود.

حتما ببینید: چگونه کارت بازرگانی بگیریم؟

مراحل ثبت سفارش واردات خودرو چیست؟

هر خودرویی که در پرتال ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت برای واردات در دسترس باشد، متقاضی واجد شرایط می تواند بر اساس مصوبه دولت در همان مقطع زمانی، نسبت به ثبت سفارش اقدام کند. در سامانه جامع تجارت، باید ثبت ثبت نام کرده و ثبت سفارش کند و مدارک مربوطه را آپلود کند. یکی از این مدارک، «پروفرما» است.

در قسمت بعدی، بایستی، شناسه کالا را از دفتر خودرو و نیرو محرکه دریافت کند. به منظور تامین ارز، بایستی به اداره  مربوطه  که همان دفتر خودرو و نیرو محرکه می باشد،‌ مراجعه کند. پس از دریافت  شناسه کالا و گواهی تامین ارز به منظور واردات خودرو، تاییدیه کارشناس خودرو در سازمان توسعه تجارت، الزامی است. پس از این مرحله، بایستی کارمزد پرداخت و در  مرحله اظهار در گمرک باشد.

بنابراین بایستی در سامانه جامع تجارت و سامانه گمرکی، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

سامانه جامع امور گمرکی یا EPL

(سامانه جامع امور گمرکی یا EPL)

حتما بیینید:‌ با سامانه جامع گمرکی آشنا شویم

خودرو هایی که توسط وزارت خانه ها و نهاد های دولتی و عمومی وارد می شود چگونه است؟

این بر اساس اختیاری است که قانون به هیات وزیران داده است تا به  تشخیص خود و بر اساس ضرورت، مجوز واردات خودرو خاص را به نهاد ها و سازمان ها اعطا کند. مثلا آموبلانس برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا خودرو های آتش نشانی برای سازمان آتش نشانی شهرداری ها. یا خودرو های عملیاتی برای وزارت جهاد کشاورزی. این نوع خودرو ها، معاف از داشتن شرایط عمومی برای واردات خودرو بوده و به تعداد مشخص و ثبت سفارش به نام ذی نفع دولتی صورت می گیرد.

من قصد واردات خودرو هایی ویژه جانبازان و معلولان جسمی و ذهنی دارم. آیا معافیتی اعطا می شود؟

طبق قانون، گواهی خدمات پس از فروش برای واردات کلیه خودرو های وارداتی که توسط اشخاص و یا شرکت های غیر نمایندگی به کشور وارد می شوند، الزامی است و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

آیا امکان واردات خودرو مخصوص معلولان وجود دارد؟

با وجود مصوبه خاص برای واردات خودرو معلولان و جانبازان، چون واردات خودرو در گروه ۴ ممنوعیت ورود کالا توسط هیات ویزان است، ثبت سفارش این نوع محصول، متاسفانه انجام نمی شود و امیدواریم هیات وزیران در این زمینه، مساعدتی در سال ۹۸ و پس از آن داشته باشد.

ثبت سفارش خودرو در صورت آزاد سازی آن، چقدر است؟

ظرف  ۹۰ روز از زمان ثبت سفارش، اعتبار خواهد داشت. ضمنا در حال حاضر، تمدید مهلت اعتبار ثبت سفارش خودرو،  امکان پذیر  نیست.

من زمانی که برای ثبت سفارش واردات خودرو اقدام کردم، خودرو مجاز بود و الان در گروه ۴ و در فهرست  اقلام غیر مجاز برای واردات است. چه باید کرد؟

این که ثبت سفارش انجام شده است،‌ مصداق «حقوق مکتسبه» در قانون تجارت نیست و واردات کالای ثبت سفارش شده بر اساس مقررات فعلی، باطل و ورود، غیر مجاز  است.

من خودرویی را ثبت سفارش  کردم و پیش از اعلام  تغییر گروه و غیر مجاز شدن واردات، حمل گردیده است. آیا می توان نسبت به ترخیص کالا از گمرکات اقدام کرد؟

اگر درمهلت های گفته شده وارد گمرک شده است، قابل ترخیص است و واردات آن به کشور، بلامانع است.

چگونه  اصالت ثبت سفارش خودرو را بدست آورم؟

برای تایید ثبت سفارش خودرو، کمیته ۳ نفره شامل نمایندگان حراست، دفتر مقررات و شرکت راهبر، تشکیل می شود و بررسی و اعلام نظر می کنند. شما بایستی، درخواست خود را به حوزه معاونت ثبت سفارش دفتر مقررات  صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت تسلیم کنید.

آیا میتوانم  به منظور واردات خودرو، خواستار صدور کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی شوم. من به عنوان مدیرعامل  شرکت، کارت بازرگانی دارم.

صدور کارت بازرگانی به اعتبار شخصیت حقیقی به منظور واردات خودرو مجاز، بلامانه  است و بایستی شرایط اعلام شده در ماده ۱۰ آیین نامه  اجرایی قانون مقررات  صادرات و واردات را رعایت کنید.

آیا کارگزار گمرک، اجازه واردات انواع خودرو سواری را دارد؟

حق العمل کار یا کارگزار گمرک، منعی برای واردات این کالا طبق مصوبات هیات ویزان، ندارد.

آیا واردات ماشین آلات خط تولید و تجهزات کارخانجات ساخت قطعات بدکی اتومبیل، منوط به داشتن کارت بازرگانی است؟

واردات خطوط تولید و تجهیزات مربوطه به منظور تولید قطعات خودرو، نیاز به کارت بازرگانی ندارد. اگر، این تجهیزات برای راه اندازی خط تولید و صرفا برای کارخانه  باشد و نه فروش عمده در بازار. با تایید درخواست و صدور نامه  دفتر مقررات  صادرات و واردات و ثبت سفارش کالا و ثبت اطلاعات در سامانه گمرک، امکان ترخیص فراهم می شود. اگر واحد تولیدی، کارت بازرگانی داشته باشد، فقط با همان کارت ، امکان واردات و ترخیص دارد.

آیا واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی دست دوم، مجاز است؟

چنین خودروهایی نیازمند اخذ تایید از معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و از فهرست واردات خودرو سواری خارج می شود. به استناد ماده صد و نه و صد و ده آیین نامه اجرایی مربوطه، مجازاست. توجه داشته باشید که ماشین آلات راهسازی و معدنی و تجهیزات  مربوطه، بر اساس مصوبه موزخ سی اردیبهشت ماه سال  نود و شش، بدون شرط نمایندگی، مجازبه وورد به کشور است.

برند های: کوماتسو، ترکس و کاترپیلار و VOLVO سوئد، مشمول هستند. البته این  مصوبه، تا ۳۰ اسفند ۹۷ را مجاز دانسته بود که برای اطلاع از قوانین جدید، با وزارت صمت تماس بگیرید.

من ساکن فرانسه هستم و قصد دارم یک خودرو پژو ۲۰۱۸ وارد کنم. آیا می توانم؟

واردات خودرو فعلا ممنوع است و اگر در آینده مجاز شود، تابع مقررات عمومی واردات خودرو است. خودرو های پلاک موقت و کاپوتاژ و کارنه دوپاساژ استثنا هستند. این ها مجوز ورود موقت اتومبیل به کشور از طریق مرزهای مجاز است.

حتما بیینید: کاپوتاژ و کارنه دوپاساژ چیست؟

به منظور پشتیبانی و حمایت از واحدی های  تولیدی در سال رونق تولید که توان تامین تقاضای داخلی را دارند، اما اقلام مشابه خارجی، ارزان تر وارد کشور می شود، چه تدابیری به خصوص برای قطعه سازان خودرو اتخاذ شده است؟

این دسته از متقاضیان گرامی بایستی، دلایل خود را با مستندات و مستدلات قانونی و آمار مربوطه، درخواست کند تا میزان حقوق ورودی کالای ساخت داخل مشابه خارجی، افزایش پیدا کرده یا در صورت امکان، واردات آن برای دستگاه های دولتی ممنوع شود و برای سایرین با اعمال تعرفه انجام  شود.

آیا به  عنوان تولید کننده قطعات خودرو، می توانم بدون کارت بازرگانی، نسبت به صادرات کالا اقدام و از ارز حاصل از صادرات برای واردات خودرو استفاده کنم؟

توجه کنید که صادرکنندگان مبتدی کالا، قادرند تا ۱۸۰ روز به صورت موردی با اخد مجوز از سازمان صنعت در استان محل اشتغال، نسبت به صادرات اقدام کنند بدون کارت بازرگانی. اما از ارز حاصل از صادرات نمی توان برای واردات خودرو استفاده کرد. چرا که فعلا واردات خودرو، غیر مجاز  است.

آیا فعالان تجاری در مناطقه آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، می توانند اقدام به وورد خودرو کنند و بایستی ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی بیاورند؟

این فعالان، مشمول مقررات صادرات و واردات  نبوده و اگر برای ورود مواد و قطعات  آن ها، ارزی تخصیص اما اعطا نشده باشد، از سپردن تعهد معاف هستند. واردات خودرو در مناطق آزاد بدون تعرفه فعلا مجاز نیست.

ممنوعیت واردات خودرو بدون تعرفه  از ابتدای سال نود و هفت به منظور کنترل تقاضای ارزی در مناطق آزاد به خصوص کیش و قشم بر قرار شده و فعلا ادامه دارد. ۱۷ دی ماه ۹۷، ممنوعیت  واردات خودرو های خارجی دپو شده  در گمرک و مناطق آزاد لغو شد. البته  ترخیص  خودرو های وارداتی بدون انتقال ارز، هم چنان با ابهاماتی همراه شده است.

حتما ببینید: پیش بینی قیمت سهام خودرو ساز ها در بورس ۹۸

اگر در سال  ۱۳۹۸ قصد واردات خودرو آب پاش با ارتفاع غیر متعارف نردبانی داشته باشم که امکان ایجاد نمایندگی نداشته باشد و قبلا با تایید وزارت کمیته ماده ۱، ابلاغ و اجرا می شد، امکان پذیر است؟

می  بایست مثل سابق، به دبیرخانه کمیته ماده ۱ مراجعه و درخواست را تسلیم کنید. کارشناسی انجام می شود و اگر تاییدیه دریافت کزدید، برای تصویب،‌توسط وزیر صمت به دولت ارسال می شود.

درخواست های مربوط به واردات کالا های مستعمل به جز ماشین آلات و تجهیزات  مربوط به ماشین های مستعمل، در کمیسیون ماده ۱ مطرح می شود. فعلا، واردات ماشین آلات خاص مستعمل، قابل تصمیم  گیری در کمیسیون ماده ۱ نیست.  فهرست کالای مشمول عوارض صادراتی در این PDF در دسترس است.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=11343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن