با وجود تولیدات داخلی نیازی به واردات کامیونهای مستعمل نیست
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید گفت: با وجود تولیدات داخلی نیازی به واردات کامیونهای مستعمل نیست.

حبیبالله دهمرده نماینده زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد شهروند با اشاره به دستور رئیس جمهور برای ترخیصهای کامیونهای مستعمل و دسته دوم از گمرک گفت: اگر مسئولین خودروساز داخلی برنامه جامعی برای تولید خودرو در داخل داشته باشند به شرط اینکه هم کیفیت و هم کمیت مدنظر باشد نیازی به واردات کامیونهای دسته دوم و مستعمل از اروپا نیست.
حتما بخوانید : مجلس با واردات کامیون های دست دوم اروپایی مخالف است
وی افزود: حداقل باید 50 تا 70 درصد نیاز داخلی توسط شرکتهای خودرو ساز تأمین شود تا آقایان به فکر واردات کامیونهای مستعمل نباشند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید براینکه همه از اقتصاد مقاومتی حرف میزند اما در عمل اقدامی صورت نمیگیرد، گفت: اگر میخواهیم به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم باید صنعت کشورمان رشد کند و تولید خودرو در داخل رقابتی باشد.
دهمرده گفت:اگر تولید خودرو رقابتی باشد هم کیفیت افزایش مییابد و هم کمیت.
وی افزود: صادرات و واردات باید نقطه تعادلی داشته باشد و نباید اینگونه باشد که ما مرزها را ببندیم و صرفاً به داخل توجه کنیم و اگر کمبودی در نیازها بود میتوان وارد کرد. همچنین باید به مقوله صادرات توجه ویژه شود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پنچ شنبه گذشته از آغاز ترخیص کامیونهای دست دوم اروپایی به دستور رئیس جمهور خبر داد و گفت: ترخیص کامیونهای وارداتی با موافقت و دستور رئیسجمهور به وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی انجام میشود.
رئیسجمهور در نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی دستور داد تا این وزارتخانه مجوز ترخیص کامیونهای 3 سال ساخت و رسوبی را به گمرک اعلام کند تا واردکنندگان بتوانند فرآیند نوسازی ناوگان باری جادهای را تکمیل کنند.




کامیونی که 40 سال پیش تولید میشد الان کاربردی نداره و حتی قابل مقایسه با کامیون های مستعمل یا 30 سال کارکرد اروپا نیست.