تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

17

پتروشیمی نوری ؛ تحلیل سود غول آروماتیک خاورمیانه

  • کد خبر : 11833
  • 30 مرداد 1398 - 8:50
پتروشیمی نوری ؛ تحلیل سود غول آروماتیک خاورمیانه

پتروشیمی نوری ، به  عنوان پانصد و بیست و چهارمین شرکت پذیرفته شده در بازار بورس ایران، برای اولین بار، شنبه ۲۲ تیر ماه ۹۸، ۳۰۰ میلیون سهم از ۳ میلیارد قطعه سهم خود را عرضه اولیه کرد. قیمت هر سهم، ۳۱۲۵۰ ریال اعلام شد و با استقبال صدها هزار نفری از بورس بازان ایران […]

پتروشیمی نوری ، به  عنوان پانصد و بیست و چهارمین شرکت پذیرفته شده در بازار بورس ایران، برای اولین بار، شنبه ۲۲ تیر ماه ۹۸، ۳۰۰ میلیون سهم از ۳ میلیارد قطعه سهم خود را عرضه اولیه کرد. قیمت هر سهم، ۳۱۲۵۰ ریال اعلام شد و با استقبال صدها هزار نفری از بورس بازان ایران مواجه شد. این سهم مثل همه عرضه اولیه ها به روش بوک بیلدینگ، ۲۰ درصد سود شیرین را نصیب سهامداران ۴ روزه کرد. اما خوب، این غول آروماتیک خاورمیانه، ارزش جایگزینی بالایی داشته و یکی از پتروشیمی های فعال و موثر و مهم کشور از سال ۱۳۸۳ به این سو است. گزارش امروز اقتصاد شهروند، نگاهی دارد به اهمیت خرید و سهامداری این پتروشیمی و بررسی سود دهی آن در سال های اخیر.

اگر شما مخاطب گرامی، سهامدار پتروشیمی نوری هستید و به دید یک ساله، قصد سهامداری دارید، توضیحات این گفتار، راهنمای خوبی برای شما عزیزان است. نظرات خود را از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما ببینید: تحلیل قیمت سهام پتروپالایشی ها در سال ۱۳۹۸

عملکرد پتروشیمی برزویه

 فروش ماهانه پتروشیمی نوری با بروزیه، در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۸

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، فروش ماهانه پتروشیمی نوری با بروزیه، در چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به نسبت سال ۱۳۹۷، با رشد قابل توجهی همراه شده است و به نظر می رسد که با توجه به نوسانی بودن قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی و وضعیت تحریم ها، این شرکت و شرکت هایی که در گروه پترو-پالایشی و شیمیایی حضور دارند، سود خوبی را نصیب سهامداران صبور کنند و با افزایش قیمت سهم و افزایش سودآوری همراه شوند.

عملکرد پتروشیمی نوری در کوارتر اول سال نود و هشت با رشد نود درصدی فروش نسبت به کوارتر  مشابه در سال قبل یعنی سال ۹۷  همراه شده  و تنها عملکرد خرداد ماه ۹۸، پایین تر از انتظار بوده است.

پتروشیمی نوری ، یک پترویی با ارزش جایگزینی ۲ میلیارد دلار است و از آن به عنوان بزرگ ترین تولید کننده محصولات آروماتیک و غول آروماتیک خاورمیانه و آسیا یاد می کنند. در واقع سهامداری با این شرکت، سهامداری با یکی از موثر ترین شرکت های تولید کننده محصولات آروماتیک در قاره کهن و جهان است که یادآور عرضه اولیه پتروشیمی پارس در سال ۱۳۹۷ است.

داستان پتروشیمی نوری: تحلیل سود غول آروماتیک خاورمیانه

بررسی صورت های مالی پتروشیمی نوری در کدال نشان می دهد که حاشیه سود ناخالص پتروشیمی نوری در سال ۱۳۹۲، ۱۲ درصد بوده است که به نسبت سال ۹۳، ۳ درصد بیش تر بود. هم چنین در سال ۹۴، حاشبه سود ناخالص پتروشیمی نوری به ۱۱ درصد رسید که در سال ۹۴، این رقم با ۵ درصد افزایش به ۱۶ درصد رسید.

در سال ۹۶ که آغاز دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی بود، سود ناخالص پتروشیمی نوری ۲ درصد به نسبت سال ۹۵ کاهش یافت و ۱۴ درصد رسید. این سود در سال ۹۷ نیز به حدود ۷ درصد کاهش یافت که کم ترین حاشیه سود ناخالص پتروشیمی نوری از سال ۱۳۹۲ محسوب می شد.

پتروشیمی نوری، یک پترویی با ارزش جایگزینی ۲ میلیارد دلار است

(اطلاعات صورت های مالی میان دوره ای دوره ۳  ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ حسابرسی نشده را در جدول بالا مشاهده می کنید. از پارازیلپن تا ارتوزایلین و نفتای سبک و رافینیت)

همان طور که مشاهده می کنید، حاشیه سود ناخالص این پتروشیمی، ممکن است با نوساناتی همراه شده و یا نصف شود یا دوبل شود. این شرکت، ماهانه ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان فروش دارد که تغیر در فروش، تاثیر زیادی روی حاشیه سود ناخالص دارد. طی ۲ سال اخیر، نوسانات قیمت ارز که از تیر ماه سال  ۹۷ تا مهر ماه  ۹۸، شوک عجیبی به اقتصاد ایران وارد کرد و شاهد کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول ملی بودیم، سبب شد تا سود قابل توجهی بابت تسعیر ارز بدست آورد.

حتما ببینید: پیش بینی قیمت سهام ذوب آهن اصفهان در سال ۹۸

سود هر سهم پتروشیمی نوری

در سال نود و شش، پتروشیمی نوری ، ۵۰۰۰ ریال سود به ازای هر سهم  محقق کرده بود که ۳۰ درصد این سود معادل ۱۵۰۰ ریال، بابت تسعیر نرخ ارز بود. در سال نود و هفت، سودی که پتروشیمی نوری به ازای هر  سهم  محقق کرده بود، ۷۰۵ تومان بود که عمده آن، بابت  تسعیر نرخ ارز است.

به  نظر می رسد که اگر تا اسفند ماه نود و هشت، قیمت دلار آمریکای بالای  ۱۰ تا ۱۲  هزار تومان تثبیت سود، مجددا پتروشیمی نوری می تواند از محل تسعیر نرخ ارز، سود شناسایی کند و بخشی از آن را تقسیم کند. سیاست تثبیت نرخ ارز که دولت در سال ۹۸ و با روی کار امدن دکتر عبدالناصر همتی (جایگزین دکتر سیف) در بانک مرکزی در پیش  گرفته، سبب غیر  جذاب شدن خرید و فروش نرخ  ارز در بازار آزاد شده و همین امر، باعث شد که دلار از ۱۹ هزار تومان به ۱۰ هزار  تومان کاهش و در کانال ۱۲ هزار تومان، نوسانات کوچکی را تجربه کند.

حتما ببینید: چگونه کارت بازرگانی بگیریم؟

وقتی سیاست تثبیت ارز دولت برقرار باشد، یا حداقل تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی  که شاهد برگزاری سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری هستیم، این  سیاست  ادامه داشته باشد، در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، شاید شناسایی سود پتروشیمی از بابت نرخ تسعیر ارز، قابل ملاحظه نباشد.

در فروش سال نود و هفت پتروشیمی نوری ، شاهد فروش ۱۴ هزار میلیارد تومانی هستیم. در سال نود و هشت، براورد کارشناسان آن است که پتروشیمی نوری بتواند بین ۲۰ تا ۲۴ هزار میلیارد تومان، فروش را محقق کند که تقریبا، ثبت فروش ماهانه ۲۰۰۰ میلیارد تومان را حمایت می کند.

در بحث پتروشیمی ها، بحث خوراک و قیمت آن مطرح است که در دهه نود هجری شمسی، تاثیر زیادی روی بازار بورس و شاخص کل و سهامداری فعالان عرصه پترو-پالایشی داشت. یکی از نگرانی  ها درباره این سهم، بحث خوراک پتروشیمی است. اگر تنش های سیاسی واقتصادی و تحریم ها و کاهش تعهدات ایران در برجام که از ۱۶ تیر آغاز شده است، تا نیمه دوم  سال ۹۸ هم ادامه یابد، افت قابل  توجه تولید نفت را تجربه خواهیم کرد که این امر،  سبب افت میعانات و خوراک می شود.

سود هر سهم پتروشیمی نوری

سیاست تقسیم سود پتروشیمی نوری

معمولا، ۴۰ درصد سود را تقسیم می کند و احتمال این که در سال نود و هشت که سال عرضه اولیه این شرکت در بازار دوم بورس تحت نماد « نوری » است، شاهد افزایش درصد تقسیم سود برای جلب رضایت سهامداران باشیم، زیاد است. بنابراین، احتمال دارد که سیاست تقسیم سود شرکت در سال رونق تولید،  بیش از ۴۰ درصد باشد. فعلا باید منتظر بود و تا مجمع، صبر کرد که گویا مجمع نیز به پس از عرضه  اولیه موکول شده است.

قیمت عرضه اولیه که حدود ۳۱۲۰ تومان بود، قیمت خیلی جذابی از نظر کارشناسان بورس نبود و شاید همین امر، دلیلی  باشد که شاید تقسیم سود فرا تر از انتظار در نوری نباشیم.

بعضی ها معقدند که قیمت عرضه  اولیه و هر سهم پتروشیمی نوری ، کمی گران است و تقریبا ۵۰ درصد فرا تر از ارزش نماد های هم  صنعتش در گروه شیمایی است. p/e  این سهم  حدود ۵  بوده  و برای  مارجین ناخالص p/e=1 انتظار قیمت ۲۱۰۰ تومان  بود.

در ترکیب درآمدی، شاهد افت شدید در با کیفیت ترین سود شرکت (درامد های ناخالص) هستیم. سهم این درآمد از ۷۰ درصد در سال ۹۶ به ۳۵ درصد سال ۹۷ رسیده است. این در حالی است که حاشیه سود ناخالص هم از ۱۴.۵ درصد به ۷ درصد کاهش یافته  است.

سیاست تقسیم سود پتروشیمی نوری

(برای سفارش خرید محصولات پتروشیمی نوری و شرکت در مناقصات و مزایدات این غول آروماتیک آسیا به سایت پتروشیمی نوری مراجعه کنید)

داستان تسعیر ارز نوری

همان طور که گفتیم و اینجا هم تاکید می کنیم، آن چه در صورت های مالی غول آروماتیک خاورمیانه مشاهده می شود و خودنمایی دارد، ۱۸۰۰ میلیارد تومان سود بابت تسعیر ارز است که هم درآمد عملیاتی را به میزان ۴۰ درصد اشغال  کرده و هم درآمد غیر عملیانی را به میزان ۲۵  درصد. به عبارت دیگر، سود تکرار شوند و با کیفیت، فقط ۳۰۰ میلیارد تومان است نه  ۲۱۰۰ میلیارد فعلی.

بر اساس صورت های مالی پتروشیمی نوری ، ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی را در سال ۹۷ ثبت کرده است. با این حال، حدود ۵ هزار و  ۹۰۰ میلیارد تومان هم مطالبات دارد. شرکتی با دارایی ۱۰ هزار میلیارد تومانی،  ۶۲۰۰ میلیارد تومان، بدهی بابت خرید خوراک دارد. سود شرکت، کیفیت بالایی ندارد و به این موضوع، «جریانات نقد ناشی ازعملیات» می گویند.

همان طور که گفتیم، شرکت در سال  ۹۷، ۲۱۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرده اما در مقابل، هشتصد و پنجاه و هفت میلیارد تومان،جریان نقد ناشی از عملیات دارد که پشتوانه نقدی ندارد.

قیمت عرضه اولیه حدود ۳۲۰۰  تومانی، ارزش بازار شرکت را به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می رساند در حالی که ناو شرکت،  بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در تیر ۹۸ نیست.  پس، می توان پیش بینی کرد که احتمالا، سود بتواند نصف شود و دچار نوسان  شود.

حتما ببینید: همه چیز درباره عرضه اولیه پتروشیمی نوری

نظر شما درباره بنیادی و تکنیکال پتروشیمی نوری تا سال ۱۳۹۹ چیست؟

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=11833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن