تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024

اخبار ویژه

22

شغل ۲۵ عضو هیات مدیره ۴ بورس کشور

  • کد خبر : 57525
  • 24 مهر 1400 - 17:00
شغل ۲۵ عضو هیات مدیره ۴ بورس کشور

در این گزارش اقتصادشهروند، با 25 تن از اعضا هیات مدیره 4 بورس کشور آشنا می شویم و نگاهی داریم به سوابق آن ها در سال های اخیر.

۲۵ تن از اعضا هیات مدیره ۴ بورس کشور شامل بورس انرژی، شرکت بورس تهران، شرکت فرابورس ایران و شرکت بورس کالای ایران، در هیات مدیره برخی از شرکت های سهامی عام و خصوصی کشور عضویت داشته و تقریبا بیش از نیمی از اعضا هیات مدیره این ۴ بورس که تصمیم گیر اصلی بازار سرمایه کشور هستند، در شرکت ها و صندوق هایی ، نقش آفرینی دارند که شائبه تعارض منافع را در افکار عمومی، تقویت می کند.

در این گزارش اقتصادشهروند، با ۲۵ تن از اعضا هیات مدیره ۴ بورس کشور آشنا می شویم و نگاهی داریم به سوابق آن ها در سال های اخیر. بی شک، حضور اعضا هیات مدیره بورس های چهار گانه کشور در شرکت های سهامی عام و خصوصی کشور، با روح بی طرفی بازار سرمایه و ارکان اصلی بازار، منافات دارد که امیدواریم سازمان بورس اوراق بهادار ، در این زمینه، حساسیت بیشتری داشته باشد.

پیدا شدن ده ها ماینر در زیرزمین ساختمان بورس تهران در سعادت آباد و بسته ماندن عجیب بیش از ۹۰ روز بورس انرژی ایران  به دلیل افزایش سرمایه، این ۲ بورس مهم کشور را در کانون توجه افکار عمومی قرار داده است و بسیاری  از سهامداران از این ۲ بورس کشور، به عنوان سوگلی خاص بازار سرمایه کشور یاد می کنند که اتفاقاتی پس پرده در آن ها در حال رخ دادن است و افشای اطلاعات آن ها در کدال، قطره چکانی می باشد . . .

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی درباره حضور ۲۵ تن از اعضا هیات مدیره بورس های کشور در صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری سهامی عام و خصوصی کشور دارید، مراتب را با رعایت حریم خصوصی در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : با اعضای جدید شورای عالی بورس در سال ۱۴۰۰ آشنا شویم

منظور از ۴ بورس چیست ؟

بعضی از هموطنان و سهامداران در بازار سرمایه کشور تصور می کنند که ایران، فقط یک بورس دارد و آن هم بورسی است که هر روز از طریق سامانه tsetmc.com، به مرور قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه کشور می پردازند و از طریق کارگزای های سراسر کشور، نسبت به معامله سهام اقدام می کند. در واقع، بازار سرمایه ایران، علاوه بر بورسی که هر روز با آن سر و کار داریم (بورس و فرابورس)، بورس های دیگری هم دارد.

شرکت بورس کالای ایران و شرکت بورس انرژی ایران، ۲ بورس بسیار مهم کشور هستند که عموم سهامداران حقیقی و حقوقی خرد ، کم تر در آن فعالیت داشته و با کارکرد آن آشنایی دارند. در بورس کالا، قرار است خودرو، فولاد و بسیاری از کالا ها ، داد و ستد شود. در حال حاضر، سیمان یکی از کالا های مهمی است که در بورس کالای ایران داد و ستد می شود. بورس کالای ایران با نماد کالا، یکی از سهام قابل معامله در بازار سرمایه کشور محسوب می شود.

بورس کالای ایران، یکی از بورس های مهم کشور است که آینده اقتصاد کشور و شفاف سازی در اقتصاد و پایان دلال بازی عرضه کالاها را تضمین می کند و به نظر می رسد سهامداران، بایستی به این بورس، توجه ویژه ای داشته باشند. بورس انرژی ایران دیگر بورس کشور است که با نماد انرژی ، دارای تابلو معاملاتی در بورس کشور است.

در بورس انرژی که از آن به عنوان استثنایی ترین بورس خاورمیانه و الماس بازار سرمایه کشور نام می برند، از برق تا بنزین و گاز و فرآورده های پتروشیمی در رینگ داخلی و بین المللی معامله می شود. بورس انرژی ایران، منتظر لحظه تاریخی معامله شدن نفت خام است که می تواند زمینه رشد قیمتی قابل توجه سهم انرژی۳ را به دنبال داشته باشد. از بورس انرژی ایران در سال ۱۴۰۱ شمسی به بعد، بیش تر خواهیم شنید و طرح وان، سبب آشنایی بیش تر مردم با کارکرد این بورس استراتژیک خواهد شد.

بنابراین، ۴ بورس در بازار سرمایه کشور فعال است:

  • بورس انرژی ایران با نماد انرژی
  • بورس کالای ایران با نماد کالا
  • شرکت فرابورس ایران با نماد فرابورس
  • شرکت بورس تهران با نماد بورس

هر یک از این ۴ شرکت، دارای مدیرعامل و عضو هیات مدیره است. اعضا هیات مدیره این ۴ بورس، چهره های شناخته شده ای هم در عرصه بازار سرمایه و هم در شرکت های سرمایه گذاری و مدیریتی صنعتی و اقتصادی کشور هستند. این افراد، تصمیم گیری بازار سرمایه کشور هستند. در ادامه ، به شغل های ۲۵ تن از اعضا هیات مدیره این ۴ بورس می پردازیم.

اعضا هیات مدیره شرکت بورس تهران

شرکت بورس اوراق بهادار تهران با نماد بورس، در بازار اول قرار دارد. ۱۴ میلیارد قطعه سهم است و ۸۷ درصد سهامش شناور است.

اعضا هیات مدیره شرکت بورس تهران

اسامی اعضا هیات مدیره شرکت بورس تهران بر اساس جلسه هیات مدیره مورخ ۳۰ مهر ماه سال ۹۹ به شرح زیر است:

  • شرکت سرمایه گذاری صبا تامین به نمایندگی محمد علی میرزا کوچک شیرازی
  • شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی به نمایندگی امیر تقی خان تجریشی
  • شرکت بانک آینده به نمایندگی محمد رضا محسنی
  • کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نمایندگی حسین بوستانی
  • گروه سرمایه گذاری تدبیر به نمایندگی مهدی امیری
  • شرکت سرمایه گذاری اهداف به نمایندگی جواد عشقی نژاد
  • صندوق بازنشستگی وظیفه به نمایندگی سید مهدی سدیدی

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا، یکی از غول های سرمایه گذاری بورس ایران و از زیر مجموعه های شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. لذا یکی از اعضا هیات مدیره شرکت بورس تهران، صبا تامین از سازمان تامین اجتماعی است.

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا

اعضا هیات مدیره شرکت فرابورس ایران

شرکت فرابورس ایران با نماد فرابورس، مدیریت یکی دیگر از بورس های بازار سرمایه کشور را بر عهده دارد و ۷ میلیارد قطعه سهم است.

شرکت فرابورس ایران با نماد فرابورس

اعضا هیات مدیره شرکت فرابورس ایران بر اساس جلسه ۱۵ آذر ماه سال ۹۹ هیات مدیره  به شرح زیر است:

  • –          شرکت بورس اوراق بهادار تهران به نمایندگی محمود گودرزی (جایگزین علی صحرایی)
  • –          شرکت سپرده گذاری  مرکزی اوراق  بهادار و تسویه وجوه به نمایندگی علی نقوی (مدیرعامل بورس انرژی)
  • –          شرکت گروه مالی ملت به نمایندگی محمد جواد سلیمی
  • –          شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید به نمایندگی سید ابراهیم عنایت
  • –          گروه مالی پارسیان به نمایندگی مجتبی تقی پور
  • –          کارگزاری صبا تامین به نمایندگی محسن رحمتی
  • –          کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نمایندگی محم وطن پور
  • –          امیر هامونی: مدیرعامل

مجتبی تقی پور، سایقه  عضویت همزمان در هیات مدیره شرکت های دیگر را تا لحظه تنظیم این گزارش، نداشته است. اما محمد وطن پور، نایب رئیس هیات مدیره، در گروه مالی سپهر صادرات، سرمایه گذاری اعتضاد غدیر، تامین سرمایه سپهر، شرکت کشتی سازی اروندان و شرکت احمد یزدان پناه و شرکا نیز فعالیت دارد.

محمد جواد سلیمی، به عنوان عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، سابقه عضویت در هیات مدیره  کارگزاری بانک سپه و سرمایه گذاری کوثر سبحان را در کارنامه دارد.

محسن رحمتی، عضو هیات مدیره دیگر شرکت فرابورس ایران، سابقه فعالیت در کارگزاری تدبیرگران فردا و شرکت پیشگامان تحلیل الگوریتمی ویرا را در کارنامه دارد.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، در شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ایران و مرکز مالی ایران نیز عضو هیات مدیره است.

همان طور که گفتیم، علی نقوی، همزمان هم عضو هیات مدیره شرکت فرابورس ایران است و هم مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران.

شرکت بورس انرژی ایران

عکس بالا، فهرست اعضا سهامدارن بالای ۱ درصد شرکت فرابورس ایران است. همان طور که مشاهده می کنید، ۲۰ درصد سهام شرکت فرابورس ایران، در اختیار شرکت بورس تهران است و شرکت های صبا و گروه مالی ملت، سهامدار بالای ۴ درصد این سهم راهبردی محسوب  می شوند.

اعضا هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران

بورس کالای ایران با نماد کالا، یکی دیگر از بورس های چهار گانه بازار سرمایه کشور محسوب می شوند که با خبرهایی که از آن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شمسی به گوش می رسد، باید انتظار رشد قیمتی قابل توجهی در این بورس باشیم. بورس کالا، ۵ میلیارد سهم دارد و قیمت هر سهمش در مهر ماه از ۴ هزار تومان نیز فراتر رفت.

شرکت بورس کالای ایران

اعضا هیات مدیره  شرکت بورس کالای  ایران بر اساس جلسه هیات مدیره مورخ بیستم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به شرح زیر است:

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان به نمایندگی طهمورث جوانبخت به عنوان عضو هیات مدیره
  • شرکت ذوب آهن اصفهان به نمایندگی بهزاد کرمی به عنوان عضو هیات مدیره
  • شرکت فولاد خوزستان به نمایندگی بهمن تجلی زاده به عنوان عضو هیات مدیره
  • شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین به نمایندگی امیر مهدی صبایی به عنوان عضو هیات مدیره
  • شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به نمایندگی شاهین  چراغی به عنوان عضو هیات مدیره
  • شرکت بانک آینده به  نمایندگی علی سعیدی به عنوان عضو هیات مدیره
  • شرکت تامین سرمایه تمدن به نمایندگی امیر حمزه مالمیر به عنوان نایب رئیس هیات مدیره
  • مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران: دکتر حامد سلطانی نژاد

امیر حمزه مالمیر به عنوان عضو هیات مدیره بورس کالای ایران، همزمان عضو هیات مدیره ۵ شرکت است. شرکت طراحان فراز سپهر، شرکت انجمن مالی اسلامی ایران، گروه توسعه مالی مهر  آیندگان، شرکت سرمایه گذاری هامون سپاهان و شرکت بهین یاب رایزن.

بهمن تجلی زاده نیز در شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر ،عضو هیات مدیره می باشد. علی سعیدی، دیگر عضو هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران در انجممن علمی مهندسی مالی ایران، عضو هیات مدیره است. طهمورث جوان بخت در ۳ شرکت از جمله: شرکت سرمایه گذاری توسعه توکا، خیریه جواد الائمه ، فولاد مبارکه اصفهان، بهسازان صنایع خاورمیانه، عضو هیات مدیره می باشد.

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران ، در مرکز مالی ایران و کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، حضور دارد.

نکته جالب درباره بورس  کالای ایران آن است که ۲ شخص حقیقی با داشتن بیش از ۱٫۷۸ درصد سهام بورس کالا، سهامدار عمده این بورس بوده و تا کنون هیچ شرکتی در فهرست سهامداران بالای ۱ درصد کالا، حضور پیدا نکرده است.

درباره بورس کالای ایران

اعضا هیات مدیره بورس انرژی ایران

بورس انرژی ایران ، استراتژیک ترین بورس خاورمیانه، دارای ۳ نماد است. انرژی۱، انرژی۲ و انرژی۳٫ فقط در نماد انرژی۳ است که سهامداران حقیقی و حقوقی کشور می توانند نسبت به خرید و فروش سهام بورس انرژی اقدام کنند. بورس انرژی ایران در یک اقدامی عجیب، ۳ ماه به دلیل ثبت افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی، بسته بود تا شائبه ها درباره این سهم راهبردی و سیاسی کشور، همچنان نقل محافل خبری و رسانه ای کشور باشد. ۷۱ هزار سهامدار بورس  انرژی ایران، در تابستان سال ۱۴۰۰ نتوانستند این سهم را معامله کنند.

بورس انرژی ایران

از ۱٫۸ میلیارد قطعه  سهم  بورس  انرژی ایران، فقط ۳۷۵ میلیون قطعه سهم توسط مردم ایران، قابلیت خرید و فروش دارد. یعنی سهم هر ایرانی از در اختیار داشتن سهام بورس انرژی، زیر ۵ قطعه سهم است! خود ارزشمند بودن این سهم و این بورس را محاسبه کنید . . .

شرکت ملی نفت ایران، حدود ۲۱ میلیون قطعه سهم شرکت بورس  انرژی ایران را در اختیار دارد که خود نشان دهنده اهمیت فوق العاده این سهم در بازار سرمایه کشور به خصوص در حوزه اقتصاد انرژی ایران عصر ۱۴۰۰ می باشد.

سلمان خادم المله به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت بورس انرژی ایران، در شرکت تامین سرمایه امین، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین و شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا نیز عضو هیات مدیره است. سلمان خادم  المله، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین نیز محسوب می شود. او در تامین سرمایه امین، نماینده شرکت سرمایه گذاری صبا تامین است.

شرکت ملی نفت ایران

علی رضا خجسته وهاب زاده نایب رئیس هیات مدیره بورس انرژی ایران است که هم زمان در شرکت خدمتگزاری شمس ولایت توس و شرکت مهندسی انتقال نیرو مخابرات شرق حضور دارد. حسین شهریاری مرغچوئیه، عضو دیگر هیات  مدیره شرکت بورس انرژی ایران، در شرکت پالایش نفت تبریز و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد پارسان نیز حضور داشت.

شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز)-

(حسین شهریاری مرغچوئیه قبلا در شرکت پالایش نفت تبریز (شبریز) از طرف گروه گسترش نفت و گاز پارسیان حضور داشت)

میثم باقری کوپایی، دیگر عضو هیات مدیره شرکت بورس انرژی ایران، در ۳ شرکت به نام های: شرکت سپهر بوم راد، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و شرکت کارگزاری بانک مسکن، عضو هیات مدیره  است.

محمد رحمانی نصرآبادی، عضو هیات مدیره بورس انرژی ایران، در شرکت تامین سرمایه سپهر، شرکت زندگی سازان هوشمند آیریا، گروه مشاوران رایمند نیک پندار و شرکت سربداران نور ولایت توس، عضو هیات مدیره است. محمد رحمانی نصر آبادی در صندوق سرمایه گذاری اندوخته پایدار سپهر، شرکت پتروشیمی  سروش مهستان عسلویه، شرکت گوهر شرق خراسان رضوی و شرکت ژرفاکاوان سبز نیز سابقه عضویت در هیات مدیره در دهه نود شمسی نیز دارد.

انرژی ایران

مرتضی علی اکبری، عضو هیات مدیره شرکت بورس انرژی ایران، در ۴ شرکت از جمله: شرکت سرمایه گذاری پرتو تابان معاون و فلزات، کارگزاری سی ولکس کالا، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه و شرکت توسعه و تجارت بین المللی صبا حضور دارد.

اعضا شورای عالی بورس ایران

اعضا شورای عالی بورس ایران نیز که از ارکان مهم و تصمیم گذار در بازار سرمایه کشور محسوب می شوند، سابقه حضو در شرکت های مختلف را در کارنامه دارند:

  • حسین سلاح ورزی، عضو، در مجموعه هایی چون: شکل دهی شرکت  اقتصاد توسعه نگر ایرانیان، شرکت توسعه صنعتی آرنیکا، مدیریت بازار یکتانوین، تعالی پویا ایرانیان، شهرک صنعتی لرستانف آهک صنعتی و هیدراته لرستان، آرنیکا اسکان، شرکت توسعه بازرگانی نوین لرستان و توسعه اکسیر کیان نقش آفرینی کرده است. ایشان هم چنین در موسسه مرکز ملی  مطالعات راهبردی کشاورزی  و آب اتاق ایران و شرکت توسعه انرژی تاف و شرکت حمل و نقل بین المللی آرنیکا پارسه منطقه آزاد چابهار نیز عضو هیات مدیره است.

اعضا شورای عالی بورس ایران

(طبقه روزنامه رسمی  به شماره ۲۱۷۵۲ مورخ ۲۹ آبان سال ۹۸، موسسه غیر تجاری شکل دهی اقتصاد توسعه نگر ایرانیان توسط حسین سلاح ورزی به عنوان رئیس هیات مدیره و پیمان مولوی (مدیرعامل)، تاسیس شد)

  • روح الله حسینی مقدم در شرکت مازند ارتباط سبز  آسیا عضو هیات مدیره بود.
  • حمید دانش کاظمی در شرکت هایی چون: کارگزاری آتیه الماس ایرانیان کیش، و شرکت خدمات مدیریت اندیشه اتیه مداران، عضو هیات مدیره می باشد.

مخاطب گرامی

۴ بورس معرفی شده در این گزارش اقتصادشهروند، از بازیگران اصلی و مهم بازار سرمایه کشور محسوب می شوند. توصیه می شود در سبد سهامداران صبور بلند مدتی که سهامشان، محصول سرمایه مازاد است، یکی از ۴ نماد اشاره شده، به عنوان سرمایه گذاری بلندمدت، قرار بگیرد. چون کارمزدهای شگفت انگیزی این۴ نماد از معاملات سهام و کالا در بازار سرمایه  کشور، کسب میکنند.

شاخص کل بورس ایران پس از ۱۲  ماه ریزش دستوری بورس در سال  پایانی دولت تدبیر و امید، به سمت سقف ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی حرکت خواهد کرد.

اگر نظر و دیدگاهی درباره فعالیت این ۲۵ عضو تاثیرگذار ۴ بورس  کشور و شورای عالی بورس در بازار سرمایه ایران دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق گروه های بورسی که عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان و ادمین های محترم کانال های بورسی برسانید.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=57525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن