تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

21

همه چیز درباره مالیات بر خانه های خالی از تیر ۱۴۰۰

  • کد خبر : 54755
  • 23 اسفند 1399 - 19:07
همه چیز درباره مالیات بر خانه های خالی از تیر ۱۴۰۰

گزارشی جامع از قانون مالیات بر خانه های خالی را در اقتصاد شهروند میخوانید .

قانون مالیات بر خانه های خالی

مالیات بر خانه های خالی چقدر است؟ قانون مالیات بر خانه های خالی کی تصویب می شود؟ مالیات بر خانه های خالی چند درصد است؟ معافیت بر مالیات بر خانه های خالی چگونه است؟ سایت پرداخت مالیات بر خانه های خالی چیست؟ آیا شورای نگهبان طرح مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرد؟ این ها نمونه پرسش هایی است که صدها هزار کاربر ایرانی در ماه های اخیر درباره اطلاع از چگونگی و زمان اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی در موتورهای جست و جو مطرح کرده و به دنبال پاسخ جامعی بر این سوالات هستند.

حتما بخوانید : سامانه املاک و اسکان چیست ؟

توجه کنید که زمان عملیاتی شدن این قانون، از تیر ماه سال ۱۴۰۰  است و دولت قصد دارد طبق جدول پنجم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ، هفتصد و هفت میلیارد تومان برای مالیات خانه های لوکس و دویست میلیارد تومان بر خانه های خالی درآمد مالیاتی کسب کند. طبق آیین نامه ای که از اواخر اسفند نود و نه در دستور کار قرار می گیرد، هر شهروندی که خانه خالی را گزارش کند، پنج درصد مالیات متعلقه به آن واحد مسکونی را دریافت خواهد کرد و مشوق سوت زنی نام دارد .

این گفتار اقتصادشهروند تلاش کرده تا با مرور بر داده های رسمی منتشر شده پاسخ هایی بر پرسش های فوق الذکر را ارائه کند. اگر شما مخاطب گرامی نیز صاحب مسکن خالی هستید و انتقاد یا دیدگاهی درباره این طرح جنجالی دارید مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: پیش بینی دلار در سال ۱۴۰۰  شمسی

تیر ۱۴۰۰  چه خبر است ؟

طبق اعلام معاون سازمان امور مالیاتی کشور، دریافت نخستین مالیات بر خانه های خالی ایرانیان از تیر ماه سال ۱۴۰۰  عملیاتی می شود. یعنی چند روز پس از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قرار است بیست و هشتم خرداد ماه در سراسر کشور برگزار شود، شاهد عملیاتی شدن طرح مالیات بر خانه های خالی خواهیم بود.

اگر خانه خالی دارید که مشمول این طرح است به این موضوع توجه کنید. دو و نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که تقریبا هشت برابر ساخت و ساز صنعت ساختمان کشور است. مکمل مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه است.

دی ماه ۹۹ بود که رئیس جمهوری قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد. شورای نگهبان قانون اساسی ۲۲ ایراد بر این قانون گرفته بود که توسط مجلس رفع شد. خانه خالی یعنی خانه بدون ساکن یا کاربری. یک خانه اصلی افراد در شهر و یک خانه اصلی افراد در سایر شهرهای کشور از شمول این قانون معاف است.

قانون مالیات بر خانه های خالی

طرح مالیات بر خانه های خالی چیست؟

طرح مالیات بر خانه های خالی در پنجم آذر سال ۹۹  توسط مجلس انقلابی یازدهم تصویب و بیست و ششم آذر ماه به تایید شورای نگهبان رسید. طبق این طرح، در همه شهرهایی که طبق اعلام سامانه ملی املاک و اسکان کشور بیش از یک صد هزار نفر جمعیت دارد، در صورتی که خانه خالی شناسایی شده بیش از یک صد و بیست روز ساکن یا کاربری نداشته باشد، مشمول مالیات است . به ازای هر ماه بیش از این ۱۲۰ روز، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب است.

در این طرح، معافیت های مندرج در این قانون به خانه ای که بیش از ۱۲۰ روز خالی از کاربری باشد تعلق نخواهد گرفت. از طرفی، مبنای مالیات بر درآمد اجاره معادل شش برابر مالیات متعلقه در سال اول، معادل دوازده برابر مالیات متعلقه در سال دوم و معادل هجده برابر مالیات متعلقه در سال سوم است.

اگر واحد نوساز در یکی از شهرهای بالای یک صد هزار نفر جمعیت در یکی از ۳۱ استان کشور دارید که بعد از ۱۲ ماه همچنان خالی از سکنه و کاربری است، مشمول مالیات بر خانه های خالی خواهند بود. هم چنین واحدهای نوساز در طرح های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی نیز مشمول مالیات بر خانه های خالی می شوند.

سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس اطلاعات و تحلیل محتوای سامانه ملی املاک و اسکان کشور اقدام به اخذ مالیات از خانه های مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی می کند. لذا از سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰  شمسی مالیات ستانی از خانه های مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی آغاز می شود.

طبق این قانون، اگر از اول فروردین سال ۱۴۰۰  شمسسی تا ۳۱ تیر ۱۴۰۰  شمسی، خانه ای خالی بماند و کاربری نداشته باشد، مشمول این قانون است. اگر کمتر از یک صدت و بیست روز یک خانه بدون کاربری باشد مشمول طرح نخواهد بود. هدف اصلی این طرح در واقع افزایش عرضه مسکن به صورت فروش یا اجاره است و دولت آن طور که گفته قصد درآمد زایی گسترده مالیاتی از این قانون ندارد.

توجه داشته باشید که بر اساس مواد ۵۲ و ۵۳ قانون مالیات های مستقیم، نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره انجام می شود و تعیین مالیات بر اساس عرف مکانی و منطقه یا ساز و کارهای محاسباتی ارزش معاملاتی هر واحد مسکونی خواهد بود.

تصور کنید که یک واحد مسکونی ودیعه پنجاه میلیون تومانی دارد و اجاره ماهانه اش هم ۲ میلیون تومان است. طبق این قانون> اگر بیش از چهار ماه خالی بماند در سال اول مشمول ۳۳ میلیون جریمه می شود.

اگر واحد مسکونی اضافی بدون مشتری دارید

اگر شما یک واحد مسکونی داشته باشید که اضافی است و کاربری و سکنه ندارد و قصد فروش دارید اما مشتری پیدا نمی شود، بایستی اطلاعات آن را در سامانه معاملاتی که توسط وزارت راه و شهرسازی معرفی می شود ثبت کنید و بگویید که مشتری می خواهم. سامانه دو بار به شما مشتری معرفی خواهد کرد که اگر هر دو بار آن را رد کنید مشمول مالیات خواهید بود.

حتما بخوانید:آخرین ارزش پرتفو سهام عدالت را ببینید

نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی علاوه بر آن چیزی که گفته شد بر اساس ماده پنجاه و دوم و پنجاه و سوم قانون مالیات های مستقیم صورت می گیرد. اگر یک واحد مسکونی زیر یم صد و پنجاه متر مربع اجاره داده شود در تهران و مرامکز سی و یک استان کشور، از مالیات اجاره معاف است. اگر واحد مسکونی زیر دویست متر در سایر شهرهای کشور نیز اجاره داده شود از مالیات معاف است. اگر همین واحدها مشمول خانه خالی باشد ( داستان ۱۲۰ روز خالی بودن ) مشمول معافیت مالیاتی نیست .

در این حالت، میزان اجاره واحد مبنای تعیین مالیات است. لذا هز میزانی که مالیات بر اجاره تعیین شود برای خانه خالی، این عدد در شش برای سال اول و در ۱۲ برای سال دوم و در ۱۸ برای سال سوم ضرب می شود .

اگر شما مالک واحد مسکونی ده میلیارد ریالی مشمول این قانون باشید، نرخ مالیات برای واحد مسکونی شما حدود پنجاه میلیون تومان برای سال اول است .

قانون مالیات بر خانه های خالی چه زمانی اجرایی می شود ؟

این قانون عطف به ماسبق نمی شود و ۳ ماه پس از زمان ابلاغ و آماده شدن سامانه برای ثبت اطلاعات شناسایی واحدهای خالی، عملیاتی می شود .

اعلام و اخطار به مالکان خانه های خالی

طبق قانون مالیات بر خانه های خالی، وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  مکلف هستند که سی روز قبل از اتمام مهلت های مذکور برای واحدهای نوساز و طرح های انبوه سازی، اخطار لازم را به مالک واحد مسکونی یا به کدپستی محل ارسال کند.

مالکان واحدهای مسکونی در سراسر کشور بایستی حداکثر سی روز پس از هر نوع تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند تا جریمه نشوند.

جهت اطلاع مالکان ۵ خانه خالی

اگر پنج خانه خالی دارید، ضرایب مالیاتی اعلامی نسبت به کل واحدا دو برابر ضرایب مذکور در هر سال مالیاتی خواهند بود. این وضعیت برای مالکان حقیقی و حقوقی خانه های خالی مشمول این قانون یکسان است.

قابل توجه مالکان واحدهای مسکونی در سراسر کشور

مالکان واحدهای مسکونی در نقاط شهری و روستایی بایستی اطلاعات املاک تحت تملک خود را با اعلام نوع بهره برداری، نهایت تا شصت روز پس از انتشار دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات که توسط وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می شود، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور درج کنند.

جریمه عدم ثبت اطلاعات واحدهای مسکونی

اگر طبق قانون، اطلاعات واحدهای مسکونی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط مالکان حقیقی یا حقوقی آن اظهار نشود، مالکان جریمه خواهند شد.

  • واحدهای مسکونی در شهرهایی که زیر صد هزار نفر سکنه دارد که اطلاعات آن ها در سامانه املاک و اسکان کشور درج نشده باشد مشمول جریمه ۲۰ درصد مالیات سال اول می شود.
  • واحدهای مسکونی در شهرهایی که بیش از صد هزار نفر جمعیت دارد و اطلاعات آن ها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد مشمول شناسایی خانه خالی می شود. پس مالکان باید محل زندگی و بهره برداری خود از واحد مسکونی را در سامانه ثبت کنند تا جریمه نشوند.
  • اگر مالکان تخلف کنند به صوتی که باعث عدم تشخیص یا تشخیص غلط خانه خالی توسط کارشناسان شود، بایستی علاوه بر پرداخت مالیات قانون خانه های خالی . جریمه ای معادل مالیات متعلقه نیز پرداخت کنند.

فقر و مالیات بر خانه های خالی

طرح مالیات بر خانه های خالی قصد دارد تا میزان ورودی مسکن به بازار راکد مسکن را افزایش دهد. از سوداگری مسکن تا حدی بکاهد و قیمت ها را کاهش دهد. عرضه مسکن در بورس می تواند این آرزو را عملیاتی کند. آرزوی خانه دار شدن در برخی استان ها مثل تهران به آرزوی مستاجر شدن در نقاط جنوبی و حاشیه کلانشهرها تغییر یافته است و سقف آرزوی مسکن دار شدن بسیاری از هموطنان به مستاجر شدن تنزل یافته است.

طرح ملی مسکن و مسکن مهر نیز با همه فراز و نشیب هایش تاثیر شگرفی در بازار عجیب و غریب مسکن ایران در دهه نود شمسی نداشته است. تورم سبب شده تا فقرا فقیر تر شوند. چهار و نیم میلیون تومان خط فقر یک خانواده ۴ نفره تهرانی در سال نود و هشت بود. چهارصد درصد رشد خط فقر تهران در هشت سال گذشته رخ داد. هشتاد درصد رشد خط فقر در دو سال گذشته را شاهد بودیم. خط فقر کشوری در سال گذشته دو میلیون تومان افزایش یافت. یعنی شانس مسکن دار شدن بسیاری از هموطنان به شدت کاهش یافت.

خط فقر در ایران با اعداد مختلفی روایت می شود؛ اعدادی که از داده های مختلف، بر اساس پایه های مختلف و در نهایت با نتایج ناهمگون استخراج می شود. هیچ نهادی در ایران ملزم به ارائه آمار منظم و مدون در این حوزه نیست و همین موضوع، پرداختن به فقر و پژوهش در این حوزه را سخت میکند.

هیئت وزیران در سال ۱۳۸۴ سندی با عنوان » سند کاهش فقر و هدفمندی یارانه ها« تصویب کرد ولی این سند به دلیل مشخص نبودن ابعاد دقیق مسئله متروک ماند و به مرحله اجرا نرسید. امیدواریم این فرجام طرح مالیات بر خانه های خالی نباشد.

به نظر شما این قانون در سال ۱۴۰۰  شمسی موفق خواهد بود؟

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=54755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن