تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 5 ذو القعدة 1445 Sunday, 12 May , 2024

اخبار ویژه

9

کیش قربانی یک تصمیم نافرجام

  • کد خبر : 65551
  • 06 تیر 1402 - 22:40
کیش قربانی یک تصمیم نافرجام

کیش قطب گردشگری ایران، نگین خلیج فارس، مرکز اقتصادی و تجارت، شهری نمونه و دردانه، شهر نشاط و شادی و استراحت برای ایرانیانی خسته و گرفتار، شهری که قرار بود بزرگترین منطقه آزاد خاورمیانه باشد، حالا تبدیل شده به شهری فرسوده و خسته، شهری رها شده و ول، شهری که قرار بود به اوج برود، به قهقرا رفت‌.

پنج سال پیش در سوم تیرماه ۱۳۹۷ با تصویب قرارگاه اقتصاد مقاومتی، واردات خودرو به ایران ممنوع شد. قرارگاه اقتصاد مقاومتی یکی از ناکارآمدترین مراکز تصمیم گیری اقتصادی بود که هرگز نتوانست اقتصاد مقاومتی را محقق کند.
ممنوعیت واردات خودرو، هرچند به منظور جلوگیری از خروج ارز، که آنروزها کفگیرش به ته دیگ خورده بود، صورت پذیرفت، این تصمیم هیچ تاثیری مثبتی در اقتصاد کشور نداشت، جز اینکه سهامداران آشنا و هزار فامیل خودرو سازی داخلی را تقویت و سیراب کرد. افزایش قیمت ۱۰ برابری خودرو، محصول این تصمیم حساب شده، و نه خلق الساعه قرارگاه اقتصاد مقاومتی بود.
در مورد این تصمیم و تبعات آن، آیندگان قضاوت خواهند کرد، اما در این بین جزیره کیش، تنها متضرر ویرانگر این قانون بود.
در جزیره کیش، واردات خودروهای داخلی ممنوع است. حمل و نقل عمومی شهر، حمل و نقل شخصی، و هر نوع تردد با وسائل نقلیه، منوط به واردات خودرو از خارج بود. هیچ قانونگذاری، از این ستاد کذایی گرفته تا مجلس و دولت، به فکرشان نرسید که تکلیف جزیره کیش با ۴۰ هزار ساکن و صدها هزار گردشگرچه می شود؟ این چند صدهزار گردشگر باید در کیش چگونه تردد کنند؟ ساکنان کیش هم که به عنوان مرکز فعالیت های اقتصادی، اغلب سربازان و فرماندهان همین اقتصاد مقاومتی محسوب می شدند، چگونه و با چه وسائل نقلیه ای تردد کنند؟

به نظر می رسید باید کیش را از این قانون استثنا کنند. که نکردند. فکر می کردیم اجازه واردات خودروهای داخلی را می دهند که ندادند. نتیجه اش افزایش عجیب قیمت خودرو در کیش بود. فرسایش و فرسودگی خودرو هم مزید بر علت شد تا خودرو های خدمات عمومی کیش، تبدیل به لاشه هایی شوند که شاید بشود نمونه هایش را در افغانستان و یمن جنگزده یافت.

کیش قطب گردشگری ایران، نگین خلیج فارس، مرکز اقتصادی و تجارت، شهری نمونه و دردانه، شهر نشاط و شادی و استراحت برای ایرانیانی خسته و گرفتار، شهری که قرار بود بزرگترین منطقه آزاد خاورمیانه باشد، حالا تبدیل شده به شهری فرسوده و خسته، شهری رها شده و ول، شهری که قرار بود به اوج برود، به قهقرا رفت‌. وحالا، که واردات خودرو به کشور، آزاد شده، اما کیش، اجازه واردات خود را ندارد. و این دردناک‌ترین بخش این سناریوی تخریب کیش است‌. یعنی چه که تنها شهر ایران، که وابسته و متکی به خودرو های خارجی است، اجازه واردات خودرو نداشته باشد؟ آیا اسم این کار اقتصاد مقاومتی است یا اقتصاد تخریبی و نابودگر؟ کیش امروز تبدیل به گران ترین شهر ایران، و شاید خاورمیانه شده باشد. بسیاری از خانواده های ساکن، کیش را ترک کرده اند. عجیب است، کشوری که به رونق اقتصادی نیاز دارد و زیر چرخ دنده های اقتصاد به اصطلاح مقاومتی، له‌ شده است، بیش از هر چیز دیگری باید مناطق آزادش را از قید و بندهای تنگ نظرانه آزاد کند و دل به این مناطق ببندد که هر عقل سلیمی می داند، مناطق آزاد برای رشد اقتصادی و اهداف تجاری و بازرگانی تاسیس شده اند و باید به روز باشند و راه توسعه را ادامه بدهند.

کدام عقل سلیم می پذیرد که قطب گردشگری و اقتصادی ایران در حال ویران شدن باشد، اما مسئولان رده بالای کشور و قانون گزاران ان، در نهایت بی فکری و شلختگی مدیریتی، اجازه ندهند واردات خود رو به کیش آزاد شود؟؟ آن هم خودرویی که از ارکان اصلی یک شهر و جامعه شهری است.
عده ای در خوشبینانه ترین حالت، به بدبینانه ترین نتیجه ممکن در باره کیش رسیده اند و آن اینکه مغزهای پوسیده ای وجود دارد که قصد دارند کیش را از صحنه حضور و ظهور پاک کنند. انگار کسانی چشم دیدن کیش را ندارند و کمر به نابودی اش بسته اند. شاید این برداشت درست باشد، اما من اعتقاد دارم، این روز رو به زوال کیش، تنها و تنها محصول زوال فکری و مدیریتی کشور است. همین و همین….

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=65551

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن