اخبار تاپشفافیت اقتصادی

آیا شرکت های بیمه پولی به بیمه گذاران پس می دهند؟!

با شروع کرونا و کاهش تردد خودرو ها در داخل شهرها و جاده ها ، تصادفات رانندگی و خسارات ناشی از آن در جهان کاهش یافت. بسیاری از شرکتهای بیمه گر در دنیا به مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند و تصمیم گرفتند مردم خسته از شرایط کرونایی را حمایت کنند و قسمتی از پول بیمه گذاران را پس دادند. آیا شرکتهای بیمه گر در ایران هم به مسئولیت اجتماعی خود عمل خواهند کرد؟

براساس آمار منتشر شده ، صنعت بیمه در پایان سال 97 مبلغ 11 هزار و 100 میلیارد تومان بابت فروش بیمه نامه های شخص ثالث درآمد بدست آورده است. در حالی که در طول همان سال شرکتهای بیمه ای 12 هزار و 600 میلیارد تومان هزینه خسارت جانی و مالی پرداخت کرده اند. این یعنی ضریب خسارت این رشته از بیمه برای شرکتهای بیمه گر 114 درصد بوده و شرکت‌های بیمه بابت فروش بیمه نامه شخص ثالث در سال 97 نه تنها سودی نکرده اند بلکه دچار زیان 14 درصدی بوده اند.

هرچند هنوز آماری بابت عملکرد شرکتهای بیمه در سال 98 منتشر نشده است اما همین ضریب خسارت 114 درصدی در سال 97 مبنای افزایش 25درصدی حق بیمه شخص ثالث شد.

کاهش ۶۵ درصدی تصادفات و تلفات جاده‌ای در نوروز امسال را باید برکات بلای ویروس کرونا دانست. هرچند ویروس کرونا طی چند ماهی که از حضورش در ایران و جهان می گذرد جان بسیاری از انسانها را گرفت اما به بنا بر آمار منتشر شده به بیش از هزار نفر جان داد و مانع مجروح شدن حدود 20هزار نفر از شهروندان ایرانی شد.

اجرای طرح های قرنطینه از ابتدای سال 99 موجب کاهش ترافیک ، کاهش تصادفات و در نهایت کاهش تعداد فوتی ها و مجروحان حوادث رانندگی در کشور شد.

برای نمونه در تعطیلات نوروزی سال 98 و فقط از 25اسفند تا 9فروردین شاهد 18198 حادثه و 809 فوتی و 14925نفر مجروح در کشور بودیم که خوشبختانه در تعطیلات نوروز 99 و در همین ایام فقط 852حادثه و 158 فوتی و 1791 مجروح در پی حوادث رانندگی به وقوع پیوست.

نتیجه این کاهش تردد خودرو ها در سطح شهر و جاده های کشور کاهش تصادفات و در نهایت کاهش هزینه های شرکتهای بیمه گر است. شرکتهای بیمه گر به دلیل کاهش تردد مردم  نه تنها در رشته بیمه شخص ثالث بلکه در بیمه بدنه اتومبیل هم با کاهش ضریب خسارت مواجه بوده اند.

این کاهش خسارت فقط مربوط به صنعت بیمه در ایران مربوط نمی شود. بلکه در انگلیس و آمریکا نیز هم کاهش تردد ریسک پوشش بیمه های اتومبیل را کاهش داده است. این کاهش ضریب خسارت و پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط شرکتهای بیمه گر در آمریکا و انگلیس موجب شد شرکتهای بیمه گر قسمتی از پول مشتریان خود را پس دهند.

گزارش ها حاکی است شرکت‌های بیمه خودرو در انگلیس طی دوران قرنطینه ، با کاهش ۶۰ درصدی تصادفات، حدود یک میلیارد دلار سود کرده‌اند و حالا می‌خواهند بخشی از پول مشتریانی که در خانه مانده‌اند و استفاده‌ای از خودرو نمی‌کنند را پس دهند.

قبل از انگلیس در آمریکا غول‌های صنعت بیمه تلاش کرده‌اند در دورانی که بسیاری از شهروندان از نظر اقتصادی در فشارمالی قرار دارند ، در قالب تخفیف‌های چشمگیر و یا پس‌ دادن بخشی از حق بیمه به آنها کمک کنند.
بیمه گایکو از شرکت‌های زیرمجموعه امپراتوری وارن بافت، میلیاردر آمریکایی در مجموع به مشتریان خود ۲/۵ میلیارد دلار تخفیف می‌دهد. این در حالی است که دو شرکت بیمه دیگر در مجموع ۸۰۰ میلیون دلار به مشتریان خود پس می‌دهند.

شرکت بیمه آل‌استیت که در ۱۹ ایالت آمریکا فعالیت می‌کند اعلام کرده است که میزان مسافت طی شده خودروهای زیر پوشش این شرکت ۴۰ درصد از مدت مشابه قبل از دوران کرونا کمتر شده است. این شرکت که ۱۸ میلیون مشتری دارد اعلام کرده که ۱۵ درصد حق بیمه مشتریانش را کاهش می‌دهد.

در انگلیس هم شرکت بیمه ادمیرال اعلام کرده است که به ازای هر خودرو 25 پوند و  در مجموع ۱۱۰ میلیون پوند به مشتریان خود پس می‌دهد.

حالا باید دید در شرایط فشار اقتصادی به مردم آیا شرکتهای بیمه گر در ایران هم حاضر می شوند که مسئولیت اجتماعی بپذیرند و قسمتی از منافع حاصل از کاهش تصادفات را به مردم عودت یا حداقل تخفیف دهند؟!

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اگر انسانیت وجودداشته باشدبایدشرکتهایامبلقی رابه بیه گرپس بدهند یادربیمه نامه بعدتخفیف ویژه ای بدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا