تورم بیشتر در راه است
تورم بالا مرگ خاموش طبقه متوسط را رقم زده است و اگر این تورم بالا ادامه یابد، تا چند سال آینده نشانی از طبقه متوسط در ایران باقی نمیماند

جامعه ایران با جمعیت ۲.۵ میلیون نفری کارمندان دولت و جمعیت پانزده میلیونی کارگران روبروست که به جرات میتوان گفت از این جمعیت تنها حدود ۱۰ درصد بالاتر از نرخ فقر قرار دارند.به عبارت دیگر اگر خط فقر را در محدوده هجده میلیون تومان در نظر بگیریم، میبینیم که واقعا کمتر از ۱۰ درصد از حقوق بگیران، اعم از شاغل و بازنشسته و مستمریبگیر چنین درآمدی را دارند و در نتیجه فقر بین کسانی که کار میکنند در حال گسترش است.
انبوهی از افراد از مناطق میانی شهر تهران یا کلانشهرها به حاشیه کوچ کردهاند. طبیعی است عوارض اجتماعی این پدیده در قالب افزایش نرخ طلاق، افزایش نرخ بزه، افزایش اعتیاد و همچنین رشد ناهنجاری اجتماعی نمود پیدا خواهد کرد.
نرخ بالای تورم در همین دو سال طبقه متوسط در ایران را به شدت لاغر کرده است و تداوم این روند بیتردید سبب میشود جامعه ایران در سالهای آتی به جامعهای با طبقه کوچک برخوردار و جمعیت وسیع فقرا روبرو شود. این در حالی است که طبقه متوسط پاینه و بن یک جامعه است و متاسفانه این طبقه به رفاه نزدیک نشده و در حال از دست دادن موقعیتی است که برای ساختنش سالها تلاش کرده است.
برای اینکه نرخ تورم کاهش بیابد باید ببینیم که تورم چرا بالا رفته است. بهتر است مقامات دولت سیزدهم به ایت سئوال پاسخ دهند که چرا در سال گذشته تورم در محدوده ۵۰ درصد قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که برنامه دولت کاهش نرخ تورم بود.
اولین دلیل رشد تورم، تداوم تحریم بود. آمارها نشان میدهد نرخ تورم در سالهای ۱۳۹۴ تا نیمه اول سال ۱۳۹۷ کاهشی بود اما با خروج ترامپ از برجام، نرخ تورم دستخوش افزایش شد چرا که تحریم هم مراودات صادراتی ما و هم مراودات وارداتی ما را دستخوش تغییر کرد.
وضعیت تجارت ما عادی نیست. بنا بر اعلام مقامات دولتی خودمان نفت را با حدود پانزده درصد تخفیف میفروشیم از سوی دیگر هزینه واردات کالا برای ما بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست چون هزینه بیمه و حمل و نقل برای کالایی که متعلق به ایران است، بالاست.
هزینه بیمه برای برخی کالاهای وارداتی ایران بعضا تا دو برابر افزایش یافته و این خود عامل افزایش نرخ تورم است. از سوی دیگر سیاستهای پولی و مالی نیز در خدمت تولید تورم است. شما ببینید در سال گذشته بانک مرکزی چه سیاستی را در قبال نرخ سود بانکی اتخاذ کرد. نرخ سود کوتاهمدت را نصف کردند و از ۱۰ درصد به ۵ درصد کاهش دادند و نرخ سود یک ساله و میانمدت را بالا بردند. وقتی جامعه درگیر تامین هزینه روزانه و روزمرهگی است طبیعتا افتتاح حساب یک ساله برایش جذابیتی ندارد و در نتیجه پولها سرازیر بازارهای ارز و سکه و … میشود و نتیجه افزایش تورم است.
همین حالا مقامات دولت سیزدهم هم میگویند هزینهها در بودجه قطعی است و درآمدهای احتمالی. ما میدانیم کسری بزرگی این وسط وجود دارد و در نتیجه تورم بیشتر در راه است. در عین حال بخش مهمی از شرکتها و بنگاههای بزرگ با بهرهوری بسیار پایین و هزینههای کلان دولتیاند و خود عامل تولید تورم در اقتصاد هستند. دولت امسال باید به هر ترتیب نسبت به اصلاح روابط خارجی کشور اقدام کند. همانطور که روابط ایران با همسایگان اصلاح شد، باید با سایر کشورها نیز اصلاح شود. دولت سیزدهم باید انفعال را کنار گذاشته و تمرکز خود را روی این مساله بگذارد که مذاکرات به نتیجه برسد. وی گفت: بیتردید شوک مثبت به اقتصاد عامل کاهش نرخ تورم و بیکاری میشود و دولت باید مذاکرات را به نتیجه مطلوب برساند. منبع



