خماری اقتصاد معتاد به نفت !
گاهی اظهار نظراتی از مدیران اقتصادی کشور منتشر می شود که در ابتدا به نظر می رسد اشتباهی در نقل یا انتشار خبر صورت گرفته است! اما بعد از بررسی خبر مشخص می شود که هیچ اشتباهی در نقل خبر صورت نگرفته و خبر از اساس تایید می شود.

سپس ذهن همه فعالان و کارشناسان اقتصادی را مشغول می کند که واقعا درک مدیر ارشدی که این سخنان را اظهار داشته از مسائل اقتصادی کشور به چه میزان است؟!
اخرین نمونه از این دست مسائل مربوط می شود به وزیر راه و شهرسازی که طی اظهاراتی فرمودند ؛ مردم خانه بخرند!
ایشان استدلال کرده اند که چون افزایش حباب گونه قیمت مسکن تقریباً متوقفشده و قیمتها روند نزولی گرفته است پس کسانی که حقوقبگیر هستند و میخواهند منزلی تهیه کنند در این شرایط تأمین کنند!
اولا اینکه شرایط اقتصادی کشور یک رکود تورمی را تجربه می کند شکی نیست اما واقعا چه تصوری از پس انداز و قدرت مالی حقوق بگیران دارند ؟!
حقوق بگیران همیشه تمایل به خرید مسکن داشته و دارند اما انچه که مانع تحقق این تقاضا می شود عدم توانایی مالی است. اصولا به همین دلیل دولتها با پرداخت وام و تسهیلات بانکی سعی می کنند قدرت خرید حقوق بگیران را افزایش دهند تا اصطلاحا با تحریک طرف تقاضا بازار مسکن را رونق ببخشند.
رونق بازار مسکن ، موجب رونق بخش بزرگی اقتصاد شامل صنایع پیشین مسکن و پسین ان خواهد شد.
دوما درست است که افزایش حباب مسکن متوقف شده اما آیا قیمتها به سطح قبلی بازگشته است؟!
مسلما بازنگشته و باز نخواهد گشت به دو علت اول اینکه علت رکود کاهش قدرت خرید مردم است و مردم برای ترمیم پس انداز و افزایش آن احتیاج به زمان دارند دوم انکه اصل چسبندگی قیمت در اقتصاد می گوید قیمتها وقتی افزایش پیدا کرد به راحتی به سطح قیمتهای قبل باز نخواهد گشت.
حال اینکه وزیر راه و شهرسازی به عنوان یک وزیر تخصص با چه منطقی تصور می کند با توصیه به مردم جهت خرید مسکن میتواند بازار را رونق ببخشد جای سوال است اما بهترین پاسخ به این تدبیر استراتژیک وزیر محترم این است که بگوییم؛ چشم!



