تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 3 ذو القعدة 1445 Friday, 10 May , 2024

اخبار ویژه

5

راهنمای کامل دریافت همه نوع پروانه کسب (مجوز صنفی)

  • کد خبر : 34514
  • 22 شهریور 1402 - 23:25
راهنمای کامل دریافت همه نوع پروانه کسب (مجوز صنفی)

در این گزارش درباره دریافت همه نوع پروانه کسب و مجوز صنفی توضیحات کاملی ارائه شده است

به گزارش اقتصادشهروند ، اخذ، تمدید، تعویص و انتقال پروانه کسب به منظور تاسیس و راهبری واحد صنفی در ۳۱ استان کشور، ‌الزامی است. این پروانه و مجوز کسب را اتحادیه های صنفی صادر می‌کنند که زیر نظر سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و اتاق اصناف ایران هستند. برای دریافت مجوز پیک موتوری، قنادی، طباخی، طراحی صفحات وب تا کفاشی و بقالی و خیاطی، باید به اتحادیه های مربوطه مراجعه کرد و حق عضویت سالانه پرداخت کرد. هم چنین متراژ واحد صنفی، متناسب با طبیعت کاری که در آن انجام می شود، حداقل هایی که قانون مشخص کرده را داشته باشد. در این گفتار، همه اطلاعات لازم برای کسب مجوز به منظور راه اندازی یک واحد صنفی، متراژ مورد نیاز و شرایط اجباری که متقاضی باید رعایت کند را لیست کردیم. بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در سراسر کشور فعال است که زمینه اشتغال میلیون ها نفر را فراهم کرده است. لینک این گفتار را به دوستان و هم صنفی های خود اطلاع دهید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: با قانون نظام صنفی کشور آشنا شویم

جزییات تکمیلی درباره شرایط،‌ حق عضویت و ورودیه سال اول اتحادیه های صنفی کشور و روش اقدام برای کسب مجوز صنفی را از درگاه ملی مجوزهای کشور در نشانی:  G4B.IR مشاهده کنید.

راهنمای کامل دریافت همه نوع پروانه کسب

حتما بخوانید: همه چیز درباره صدور،‌ تعویض، واگذاری و تغییر رسته پروانه کسب

ضوابط  دریافت پروانه خرده فروشی رنگ

برای دریافت مجوز واحد صنفی خرده فروشی رنگ به  جز رنگ ساختمان،  بایستی به  صنف  رنگ فروشان مراجعه کرد. کد آیسیک آن: ۵۲۳۸۷۷  است و حداقل مساحت ۱۲  متر مربع مورد نیاز است. حق عضویت سالانه، ۲ میلیون ریال و ورودیه  سال اول در  سال  ۹۸، ۸ میلیون  ریال است. مواردی که باید متقاضیان این نوع مجوز در نظر داشته باشند به شرح زیر است:

  • فرد صنفی بایستی ضوابط دریافت پروانه کسب را داشته و محل کسب  مناسب داشته باشد.
  • در اتحادیه صنفی رنگ فروشان، برای چهار رسته  شغلی به نام: رنگ فروشی، بسته بندی و فروش  الکل صنعتی، فروشندگی  مواد اولیه رنگ و دفتر  فروش رنگ، مجوز صادر  می شود.
  • مساحت لازم برای ایجاد واحد صنفی رنگ فروشی، ۱۲  متر مربع است.
  • حداقل مساحت لازم برای تاسیس دفتر فروش رنگ، ۶ واحد است.
  • استقبرار دفتر رنگ فروشی طبق تبصره ۲ ماده ۳ شرایط خاص صدور پروانه کسب رنگ فروشی، مانعی ندارد. اما داشتن ۳۰  متر  مربع انبار یا ارائه قرارداد با انبارهای عمومی، الزامی است.
  • در مکان های سرپوشیده برای رسته بسته  بندی و فروش الکل صنعتی، مجوز سازمان آتش نشانی و نصب وسایل ایمنی و ضد حریق الزامی است.
  • لوازم کار بر اساس عرف اتحادیه تعیین می شود.

حتما بخوانید: آدرس، تلفن و سایت ۱۳۸ اتحادیه صنفی تهران [جدید]

بخش شکایت از یک واحد صنفی

(تصویر بخش شکایت از یک واحد صنفی)

ضوابط  دریافت پروانه عمده فروشی آهن آلات

پروانه کسب برای تاسیس صنف در حوزه عمده فروشی  آهن آلات نیاز واحد صنفی به مساحت  ۱۹ متر مربع دارد و توسط صنف فروشندگان آهن و فولاد صادر می شود. حق عضویت سالانه، ۱ میلیون و۶۵۰ هزار ریال و ورودیه سال اول، ۸ میلیون ریال می باشد.

در اتحادیه صنف رنگ فروشان، برای ۱۲  رسته شغلی، پروانه کسب صادر می شود که به شرح زیر  می باشد:

  • پروانه کسب برای تاسیس فروشگاه آهن فروشی که با ۱۹ متر مربع مساحت نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس دفتر آهن فروشی که به ۶ متر مربع مساحت نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس واحد خرده آهن فروشی که حداقل ۱۵ متر مربع مساحت نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس واحد قراضه آهن فروشی که به حداقل ۱۵ متر مربع مساحت نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس دفتر آهن قراضه فروشی که به ۶ متر مربع مساحت نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس دفتر فروش خشکه و فولاد که به ۱۵ متر مربع مساحت نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس فروش و پخش اکسیژن و گازهای صنعتی که به ۱۵ متر مربع مساحت نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس واحد صنفی برش فلزات که به ۲۰ متر مربع مساحت با ۶ متر طول نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس واحد صنفی فروش لوله داریست فلزی و اتصالات مربوطه که به ۱۵ متر مربع مساحت و ۶ متر طول نیاز است.
  • پروانه کسب برای تاسیس واحد عمده فروشی لوله و پروفیل که ۱۵ متر مربع مساحت و ۶ متر طول نیاز دارد.
  • پروانه کسب برای تاسیس واحد عمده فروشی فلزات غیر آهنی (مس، آلومینیوم، روی، استیل) با حداقل متراژ ۱۲ متر مربع و داشتن انبار مناسب
  • پروانه کسب برای تاسیس دفتر عمده فروشی آهن با حداقل متراژ ۱۲ متر مربع.

سامانه ساران به منظور شرکت در انتخابات الکترونیکی سازمان های صنفی کشور به منظور شرکت در انتخابات الکترونیکی سازمان های صنفی کشور

(تصویر سامانه ساران به منظور شرکت در انتخابات الکترونیکی سازمان های صنفی کشور)

حتما بخوانید: شرایط، مدارک و پروانه های گمرکی صادرات کالا و بازارچه های مرزی

متقاضیان دریافت پروانه کسب به منظور  تاسیس واحد صنفی با مجوز اتحادیه صنف آهن فروشان شهرستان تهران، بایستی توجه کنند که منظور از قراضه آهن فروشی: تیرآهن، نبشی، پروفیل، آهن ورق چدنی، اتصالات چدنی، لوله گالوانیزه می باشد. ضمنا واحد صنفی که مجوز قراضه آهن فروشی دارد، فقط مجاز است تا به عرضه و فروش قراضه بپردازد.

واحدهای صنفی که از اتحادیه آهن فروشان مجوز می گیرند، بایستی قفسه بندی مناسب و مطمئن جهت نگهداری کالا را داشته و یک دستگاه باسکول داشته باشند.  هم چنین جعبه کمک های اولیه الزامی است و لوازم اداری هم در حد عرف در دسترس باشد.

طبق تبصره ۵ ماده ۳ ضوابط خاص صدور پروانه کسب، عرضه مستقیم آهن آلات حجیم و طویل از قبیل تیرآهن، نبشی، ناودانی و غیره  در واحدهایی که مساحت آن ها با عرضه این نوع کالا متناسب نیست، ممنوع است.

حتما بخوانید: محرمانه‌های اسدالله عسگراولادی :۱۰ شرکت‌ و شرکای سلطان خشکبار

ضوابط  دریافت پروانه عمده فروشی فرآورده های گوشتی

به منظور دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی عرضه کننده عمده فرآورده های گوشتی، بایستی پروانه کسب از اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی شامل  سوسیس و کالباس و همبرگر دریافت کرد. داشتن حداقل یک واحد صنفی با ۱۲ متر مربع مساحت، الزامی است. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال  و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد.

ضوابط خاص  صدور پروانه کسب از صنف فروشندگان عمده فرآورده های گوشتی (سوسیس-کالباس و همبرگر) به شرح زیر می باشد:

  • در اتحادیه صنف فروشندگان فرآورده های گوشتی، تنها برای رشته شغلی با نام: فرآورده های گوشتی (سوسیس-کالباس و همبرگر)، مجوز صادر می شود.
  • متقاضی دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی به منظور فروش سوسیس و کالباس و همبرگر، بایستی واحد ۱۲ متر مربعی داشته و واحد او، مجهز به یخچال، فریزر، دستگاه برش، ترازو، سرویس بهداشتی و تهویه مطبوعات و دستگاه حشره کش و روپوش کار باشد.
  • طبق ماده ۵ ضوابط خاص صدور پروانه کسب فروشندگان فرآورده های گوشتی، رعایت ضوابط بهداشتی محیط کار بر  اساس قانون و مقررات وزارت کار و وزارت بهداشت، الزامی است.

حتما بخوانید: داستان یک میلیاردر: حاج آقا علاء میر محمد صادقی

ضوابط  دریافت پروانه کسب کلوچه پزی

برای تاسیس واحد صنفی به منظور  کلوچه پزی، بایستی مجوز مربوطه از صنف قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران اخذ شود. متقاضی،‌ نیازمند تامین یک واحد صنفی به متراژ ۲۰ متر مربع است. حق عضویت سالانه ۳ میلیون ریال و ورودیه سال اول ۸ میلیون ریال می باشد.  ضوابط  دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی کلوچه پزی به شرح زیر است:

  • اتحادیه صنفی قنادی و شیرینی و کافه قنادی تهران، در ۱۲ رسته شغلی، مجوز برای متقاضیان صادر می کند که عبارت است از: قناد، شیرینی فروش، کافه قنادی، کارگاه تولید شیرینی،‌ کیک یزدی پز، پشمک سازی، سوهان پزی،  فروشنده مواد و لوازم قنادی و تزیینات سفره عقد، تولید زولبیا، بامیه و گوش فیل، تولید شکلات، کاکائو، کاک، یوخه سازی، نوقا و اریس و پیراشکی و کلوچه.
  • حداقل مساحت مورد نیاز برای دریافت مجوز رسته شیرینی فروش سرد، ۱۸ متر مربع و برای رسته کلوچه پزی، ۲۰ متر مربع و برای دیگر رسته ها که در بالا اشاره شد، ۴۰ متر مربع می باشد.
  • متقاضی دریافت پروانه کسب در موارد فوق، باید ضوابط بهداشتی را طبق مقررات مربوطه رعایت کند.
  • متقاضی اخذ پروانه کسب با نام قناد یا کارگاه تولید شیرینی و بامیه و امثالهم،‌ بایستی لوازم و اسباب کار را که اتحادیه اعلام می کند، در اختیار داشته باشد.

حتما بخوانید: علی انصاری صاحب ایران مال ؛ سوپر میلیاردر ایرانی

ضوابط  دریافت پروانه کسب نانوایی ( تولید انواع نان (پخت ۴ نوع نان) )

اگر قصد دارید تا پروانه کسب نانوایی در یکی از محلات مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بگیرید، بایستی به اتحادیه صنف نانوایان رجوع کنید. شما نیاز دارید که واحدی به مساحت ۱۶۰  متر مربع برای پخت ۴ نوع نان در اختیار داشته باشید. حق عضویت سالانه، ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال و ورودیه سال اول،  ۸ میلیون ریال می باشد. در اتحادیه صنف نانوایان، پروانه کسب برای هفت رسته شغلی که در ادامه معرفی شده است، برای واجدان شرایط صادر می شود:

  • صدور پروانه کسب برای رسته بربری پزی که نیاز به یک واحد صنفی به  متراژ ۶۰ متر مربع است.
  • پروانه کسب برای رسته لواشی که نیاز به یک واحد صنفی به متراژ ۶۰ متر مربع است.
  • پروانه کسب برای رسته تافتونی که نیاز  به  یک واحد صنفی به متراژ ۶۰ متر مربع است.
  • پروانه کسب برای رسته خشکه پزی که نیاز به یک واحد صنفی به متراژ ۶۰ متر مربع است.
  • پروانه کسب برای رسته بلکی پزی سنتی که نیاز به یک واحد صنفی به متراژ ۶۰ متر مربع است.
  • پروانه کسب برای رسته نان سنتی به منظور دو نوع  پخت،  نیاز به یک واحد صنفی به متراژ ۹۰ متر مربع است.
  • صدور پروانه کسب برای رسته نان سنتی به منظور سه نوع پخت، نیاز به یک واحد صنفی به متراژ ۱۲۰  متر مربع غیر از  سنگگ است.

حتما بخوانید:پیش بینی قیمت سکه و طلا

توجه داشته باشید که محاسبه بالکن با ارائه مدرک تجاری در واحد صنفی معرفی شده به میزان ۱۵ درصد مساحت کل واحد صنفی منعی ندارد. اگر واحد صنفی معرفی شده به منظور  دریافت مجوز نانوایی، بالکن نداشته باشد، زیر زمین واحد صنفی حداکثر به میزان ۱۵ درصد مساحت مورد نیاز، قابل قبول  است. به شرطی که قابل استفاده باشد. این واحد صنفی  حداقل باید ۳ متر مربع ارتفاع داشته  و نکات ایمنی و تهویه در آن رعایت شود. اگر واحد صنفی با سطح  پیاده رو، اختلاف سطح دارد، اختلاف سطح تا ۱ متر بلامانع است.

صدور پروانه کسب در ۲ رسته آخری که در بالا گفتیم برای سنگگ پزی ها، ممنوع است. متقاضی باید به اتحادیه نانوایان سنگکی مراجعه کنند و پروانه لازم را اخذ نمایند. متقاضیان دریافت مجوز نانوایی، بایستی صلاحیت فنی لازم را بر اساس نظر کمیسیون فنی اتحادیه نانوایان، اخذ کنند. مقررات و بهداشت فردی  را رعایت کرده و ابزار کار مورد نیاز را داشته باشند. ایمنی محیط کار طبق عرف، الزامی است.

حتما بخوانید: معرفی شرکت های حسن رعیت ؛ متهم به اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور

ضوابط  دریافت پروانه کسب قالی شویی

به منظور دریافت پروانه کسب قالی شویی که شامل قالی، قالیچه، موکت و تابلو فروش است، بایستی به اتحادیه صنف قالیشویان مراجعه کرد. حق عضویت سالانه در اتحادیه صنف قالیشویان تهران، ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد.

در اتحادیه صنفی قالیشویی برای ۳ رسته شغلی، پروانه کسب صادر می شود که عبارت است از:

  • دفتر خدمات قالیشویی
  • قالیشویی
  • کارگاه دارکشی قالی

طبق قانون، به منظور دریافت مجوز قالیشویی در تهران، جهت تاسیس دفتر خدمات قالیشویی، بایستی حداقل ۱۲ متر مربع یک واحد صنفی، مساحت داشته باشد. این مساحت، به شرط دارا بودن نمایندگی از یک کارگاه قالیشویی دارای پروانه کسب معتبر با اخذ تعهد محضری و قبول ضمانت های لازم از سوی متصدی کارگاه مذکور جهت جبران خسارت های احتمالی به مشتریان می باشد.

اگر خواستار دریافت مجوز تاسیس کارگاه قالیشویی در تهران هستید، بایستی واحد صنفی دارای ۶۰۰ متر مربع مساحت بوده که ۱۲ متر مربع آن دفتر کار باشد.

اگر خواستار  دریافت مجوز تاسیس کارگاه قالیشویی در تهران هستید، بایستی واحد صنفی با ۱۵۰ متر مربع کارگاه شامل حداقل ۱۲ متر مربع دفتر کار داشته باشید.

نکته ای که باید متاقضیان دریافت مجوز قالیشویی در نظر داشته باشند آن است که داشتن کارگاه برای دفاتر قالیشویی الزامی است و استقرار دفتر کار در طبقات همکف و یا فوقانی در محل کارگاه، مانعی ندارد. هم چنین کلیه ضوابط بهداشتی و مقررات وزارت کار باید در  نظر گرفته شود. ابزار کار بر اساس نیاز و طبق ضوابط و  مقررات بایستی در کارگاه قالیشویی و دفتر خدمات قالیشویی ارائه شود.

حتما بخوانید : امور مالی و حسابداری خود را به این شرکت حسابداری بسپارید

ضوابط  دریافت پروانه کسب نصب و راه اندازی سیستم های حفاظتی

به منظور دریافت پروانه کسب به منظور تاسیس واحد صنفی جهت ارائه خدمات نصب و راه اندازی سیستم های حفاظتی، بایستی به اتحادیه صنف تولید کنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی مراجعه کنید. حق عضویت سالانه صنف ۵ میلیون ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد.

توجه داشته باشد که اتحادیه صنف «تولید کنندگان، تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی»، برای ۱۲ رسته مختلف، مجوز صادر می کند که به شرح زیر است:

  • رسته تعمیرکاران رادیو و تلویزیون و ویدئو که واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تعمیرکاران رادیو، رادیو ضبط و پخش اتومبیل که واحد صنفی بایستی حداقل ۱۸ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید و تعمیرکاران آمپلی فایر و دزدگیر الکترونیک که واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید و تعمیرکاران دستگاه های اندازه گیری که واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید و تعمیرکاران دستگاه بازی های تلویزیونی و رایانه ای که واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید و بازسازی لامپ تصویری تلویزیون که واحد صنفی بایستی حداقل ۴۸ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تعمیر دستگاه های سینمایی، سمعی، بصری و دوربین ویدیویی تلویزیونی که واحد صنفی بایستی ۲۴ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید و تعمیر دستگاه های لوازم پزشکی الکترونیکی که واحد صنفی بایستی ۲۴ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید و تعمیر و نصب آنتن های مجاز که واحد صنفی بایستی ۲۴ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید و تعمیر انواع برد های الکترونیکی که واحد صنفی بایستی ۲۴ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته دفتر کارگاه های تولیدی که واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • رسته تولید،‌ نصب و خدمات فنی پس از فروش سیستم های حفاظتی، امنیتی و دوربین های مداربسته که واحد صنفی بایستی ۲۵ متر مربع مساحت داشته باشد.

اگر متقاضی یکی یا چند عدد از مجوزهای فوق الذکر از اتحادیه مزبور هستید، بایستی مجوز لازم را به منظور کسب پروانه رسته هایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، بدست آورید. رعایت ضوابط و مقررات صلاحیت فنی از مراجع ذیصلاح فنی طبق عرفه اتحادیه، الزامی است. هم چنین مسائل ایمنی و حفاظتی باید رعایت شود.

ضوابط  دریافت پروانه کسب خرده فروشی فلزات غیر آهنی

به منظور دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی در زمینه خرده فروشی فلزات غیر آهنی،‌ بایستی به اتحادیه صنف سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین تهران مراجعه کنید. حق عضویت سالانه ۲ میلیون ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد.

در اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین، برای ۱۰ رسته شغلی به شرح زیر، پروانه کسب و مجوز صادر می شود:

  • به منظور دریافت مجوز رسته کشش انواع ملیه و مفتول مسی و برنجی، واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان لوازم مسی (مسگر)، واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رشته خرده فروشی مس، قلع، نیکل، سرب و برنز و روی، واحد صنفی بایستی ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سفید گری، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز خم کاری، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز چرخکاری، پرداخت کاری لوازم  مسی، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فروشندگی لوله میله تسمه مسی و برنجی بدون روکش، ظروف مسی و ورق مسی، واحد صنفی بایستی ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته نورد مسی برنجی،‌ واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فروش لوله، میله، تسمه، ظروف، روق و سیم مسی برنجی بدون روکش، واحد صنفی باید ۶ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید و نصب مصنوعات مسی،‌ برنجی، برنزی و استیل، واحد صنفی بایستی ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.

توجه کنید که راه اندازی دفتر واحد های صنفی مربوط به  رسته های ۱۰ گانه فوق در مکان های اداری، مانعی ندارد. اگر خواهان راه اندازی دفتر فروش لوله و میله و تسمه در طبقات فوقانی هستید و انبار دارید، منعی ندارد. فروش انواع سیم های مسی و برنجی و روکش دار مصنوعات مسی و برنجی قلم زده از  شمول ضوابط خاص صدور پروانه کسب مستثنی می باشد.

متقاضیان تاسیس واحد های صنفی رسته های ده گانه فوق، بایستی لوازم کار و ضوابط بهداشتی را رعایت کنند و قوانین وزارت کار را در واحد صنفی، اجرا کنند.

ضوابط  دریافت پروانه کسب تولید قاب مهتابی

به منظور دریافت پروانه کسب جهت راه اندازی واحد صنفی تولید قاب مهتابی، بایستی مجوز  مربوطه از اتحادیه صنف آهنسازان تهران اخذ شود. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار ریال و ورودیه سال  اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد.

اتحادیه صنف آهنسازان در ۱۲  رسته شغلی، پروانه کسب صادر می کند که به شرح زیر می  باشد:

  • به منظور دریافت مجوز رسته حلبی سازی، کانال سازی، کانال تهویه مطبوع و نصب کولر، بایستی واحد صنفی شما حداقل ۱۲  متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته  قوطی سازی، رسته مورد نظر باید ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان لوازم مرغداری آهنی، واحد صنفی مورد نظر باید ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان قاب مهتابی، واحد صنفی  مورد نظر بایستی حداقل ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان انواع دریچه تهویه مطبوع، واحد صنفی مورد نظر بایستی حداقل۴۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان بخاری نفتی و گازی، واحد صنفی مورد نظر بایستی حداقل مساحت ۴۰  متر مربع داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته خمکاری استامبولی و لوازم مربوطه، واحد صنفی مورد نظر بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته خدمات فنی کولر آبی، بخاری، آبگرمکن نفتی و گازی و عرصه لوازم روشنایی، واحد صنفی مورد نظر بایستی حداقل ۹ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته شبکه فروش، واحد صنفی مورد نظر بایستی ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته دفتر کار آهنسازی، واحد صنفی مربوطه باید حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته پوشش کاران سقف اعم از فلزی، ایرانیت و سفال، واحد صنفی مورد نظر بایستی ۹ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته  مفتول کشی و توری بافی (فلزی)، واحد صنفی مورد نظر بایستی حداقل ۹ متر مربع مساحت داشته باشد.

متقاضیان رسته های ۱۲ گانه فوق الذکر، بایستی ضوابط صلاحیت فنی از مراجع مربوطه و هم چنین  لوازم و ابزار  کار لازم را در اختیار داشته و قانون کار را رعایت کنند.

ضوابط  دریافت پروانه کسب دفتر کار تولید آسانسور

به منظور دریافت پروانه کسب جهت تاسیس دفتر کار تولید آسانسور، بایستی به اتحادیه صنفی آسانسور، تولید کنندگان و تعمیرکاران و وسایل الکترومکانیکی رجوع کنید. حق عضویت سالانه ۳ میلیون ریال و ورودیه اولیه ۸ میلیون ریال می باشد.

در اتحادیه  صنفی آسانسور، تولید کنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی، برای ۱۲ رسته، پروانه کسب صادر می شود که به شرح زیر است:

  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیرکنندگان الکتروموتور، ژنراتور و پمپ آب و دینام جوشکاری، حداقل مساحت مورد نیاز ۱۲ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید کنندگان و بازسازی دستگاه های الکترو موتور و ژنراتور، حداقل مساحت مورد نیاز، ۳۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید قطعات انواع دستگاه های صنعتی، خانگی از جمله اتو، ریش تراش، ماکروفر، خوراک پزی و جارو برقی، حداقل مساحت لازم  ۱۸ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیر انواع دستگاه های صنعتی و خانگی، حداقل مساحت لازم، ۱۲ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیر و خدمات دستگاه های گردنده شامل جاروبرقی، چرخ گوشت، پنکه و آب میوه گیری خانگی و صنعتی، حداقل مساحت مورد نیاز ۹ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر انواع کلید های هادی، حداقل مساحت مورد نظر ۹ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر انواع تابلوهای فشار قوی و ضعیف خازن ها، حداقل مساحت مورد نظر ۲۴ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر انواع ابزار صنعتی برقی شامل  سنگ و دریل و کف ساب، حداقل مساحت لازم ۹ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر انواع دستگاه های ترانسفورماتور، موتورهای کاهنده و افزاینده، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر کاران انواع کوئل های برقی ولتاژ بالا، حداقل مساحت لازم ۱۲متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر رکتیفایر، حداقل مساحت مورد نظر، ۱۲ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته دفتر کار برای کارگاه های تولیدی، حداقل مساحت مورد نظر، ۱۲ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته خدمات فنی نصب و تعمیر و نگهداری آسانسور، حداقل مساحت مورد نظر ۱۲ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته  تولید و فروش قطعات یدکی و نگهداری آساسنور، حداقل مساحت مورد نظر ۱۲ متر مربع می باشد.

توجه داشته باشید که اخذ مجوز استاندارد در خصوص رسته هایی که مشمول استاندارد اجباری هستند الزامی باشد. متقاضیان رسته های ۱۴ گانه فوق الذکر که در این گفتار اقتصاد شهروند ارائه شد، بایستی مجوز استاندارد اجباری را کسب کند. رعایت ضوابط و مقررات وزارت کار و مسائل ایمنی و حفاظتی الزامی  است.

حتما بخوانید : ۱۰ نفر از زیباترین زنان جهان در سال ۲۰۲۳

ضوابط  دریافت پروانه کسب تولید  و تعمیر جرثقیل و لیفتراک

به  منظور دریافت مجوز تولید، تعمیر جرثقیل و لیفتراک، بایستی به اتحادیه صنف آهنگران و صنعتگران خودرو  تهران مراجعه کرد. حق عضویت سالانه، ۲  میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول، ۸ میلیون ریال می باشد. در این اتحادیه برای ۲۰ رسته شغلی، مجور کسب صادر می شود که به شرح  زیر است:

  • برای دریافت مجوز رسته آهنگری به جز درب و پنجره شامل خم کاری و آتشکار، حداقل مساحت داخل گاراژ بایستی ۲۴ متر مربع و حداقل مساحت بر خیابان، ۲۴ متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته آهنگری و آهنکشی انواع خودرو، حداقل مساحت داخل گاراژ باید ۳۰ متر مربع و بر خیابان باید ۴۰ متر مربع باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر سپر انواع خودرو، حداقل مساحت داخل گاراژ باید ۳۰ متر مربع و حداقل مساحت بر  خیابان باید ۳۰ متر مربع باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید ادوات عزاداری، حداقل مساحت داخل گاراژ باید ۲۰ متر مربع و حداقل مساحت بر  خیابان باید ۳۰ متر مربع باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید سیک بکسل ساز، تسمه فلزی و فنر شمش و کرپی، حداقل مساحت گاراژ باید ۲۰ متر مربع و حداقل مساحت بر خیابان باید  ۲۰ متر  باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته  تولید و فروش ابزار  آلات  برنده  غیر برقی، حداقل مساحت داخل گاراژ باید۱۲  متر و حداقل مساحت بر  خیابان ۱۲ متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر اتاق وسایل نقلیه به جز سواری، حداقل مساحت داخل گاراژ باید ۳۰  متر مربع و حداقل مساحت بر خیابان باید ۱۸۰ متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر ادوات و ماشین آلات کشاورزی به جز کمباین، حداقل مساحت داخل گاراژ باید ۴۰ متر مربع و حداقل مساحت بر خیابان باید ۵۰ متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید  و تعمیر  تریلر، حداقل مساحت داخل گاراژ باید ۳۰ متر و حداقل مساحت بر خیابان باید ۱۸۰ متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید، تعمیر جرثقیل و لیفتراک، حداقل مساحت گاراژ باید ۴۰ متر و حداقل مساحت بر خیابان باید ۵۰  متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید و خدمات فنی وسایل توزین و سنجش، حداقل مساحت گاراژ باید ۳۰ متر و حداقل مساحت بر خیابان باید ۴۰ متر مربع باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر و فروش کانتینر و کانکس و کاروان، حداقل مساحت گاراژ باید ۴۰ متر و حداقل مساحت بر خیابان باید ۱۸۰ متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر و ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و معدنی، حداقل مساحت گاراژ باید ۳۰ متر و حداقل مساحت بر  خیابان باید ۳۰  متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته تولید و تعمیر مخزن، تراک و میکسر و تانکر و بونکر، حداقل مساحت، ۳۰ متر و حداقل مساحت بر خیابان باید ۱۸۰ متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته باربند ساز، حداقل مساحت، ۲۰  متر و حداقل مساحت  بر  خیابان ۳۰  متر باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته  آهنگری سواری، حداقل مساحت ۳۰ متر و حداقل مساحت بر خیابان،۳۰  متر مورد نیاز است.
  • برای دریافت مجوز رسته دفتر کار، حداقل مساحت، ۱۲ متر و حداقل مساحت بر  خیابان، ۱۲ متر  می باشد.
  • برای دریافت مجوز رسته فروشندگان لوازم مستعمل اتومبیل، حداقل متراژ ۱۴ متر مربع مورد نیاز است.
  • برای دریافت مجوز رسته جرثقیل داران ثابت و سیار برای فتر، حداقل متراژ ۱۲  متر مربع با پارکنیگ مورد نیاز است.
  • برای دریافت مجوز جک سازی اتومبیل، حداقل متراژ ۱۲ متر مربع مورد نیاز  است.

توجه داشته باشید که رعایت ضوابط و مقررات فنی ایمنی محیط کار و محیط  زیست الزامی است. لوازم و ابزار کار بر اساس ضرورت و طبق عرف ارائه شود. داشتن صلاحیت فنی و رعایت  فنی و اجرای مقررات ایمنی و فنی و اخذ تاییدیه فردی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزامی  است.

متقاضیان دریافت مجوز رسته مربوطه به تعمیر و ساخت بدنه و شاسی ماشین، باید استاندارد های مربوطه را رعایت کنند.

حتما بخوانید: همه چیز درباره سلطان قطعه سازان ( عباس ایروانی )

ضوابط  دریافت پروانه کسب لبوپزی

به منظور دریافت پروانه کسب لبو پزی، بایستی به  اتحادیه صنف کبابی، حلیم و آشپز مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال  اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. اتحادیه، برای  ۵ رسته، مجوز صادر می کند که به  شرح زیر  می باشد:

  • به منظور دریافت مجوز رسته کبابی و حلیم پز، بایستی واحد صنفی،‌۲۴ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته آشپز (انواع آش)، واحد صنفی  بایستی ۲۰  متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز لبوپزی، واحد صنفی بایستی ۲۴ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز پزنده لوبیا وعدسی، واحد صنفی بایستی ۲۰  متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز فرنی پزی، واحد صنفی بایستی  ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.

متقاضیان دریافت پروانه رسته های ۵ گانه فوق، بایستی مقررات بهداشتی محیط کار را بر اساس قوانین موجود رعایت کرده  و لباس مخصوص داشته باشند. کف باید موزاییک یا سنگ با شیب مناسب به سمت فاضلاب رو بوده و دیوارها تا سقف کاشی و یا سنگ بدون ترک خوردگی باشد. سرویس بهداشتی با آب سالم لوله کشی  گرم و سرد الزامی  است.

لوازم و اسباب کار بر اساس عرف اتحادیه شامل چرخ گوشت و یخچال کبابی و یخچال فریزر و حلیم صاف کن و حلیم  پز مورد نیاز است.

ضوابط  دریافت پروانه کسب تولید آجر فشاری

به منظور دریافت مجوز فعالیت در حوزه تولید آجر فشاری، بایستی به اتحادیه صنف فخاران شهرستان تهران مراجعه کنید. حق عضویت سالانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد.  در اتحادیه فخاران تهران، برای ۴ رسته شغلی، مجوز صادر می شود که به شرح زیر می  باشد:

  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید آجر فشاری، بایستی واحد صنفی، ۱۵ هزار متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته دفتر فروش آجر فشاری، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز تولید گچ و آهک سنتی نیمه اتوماتیک، واحد صنفی بایستی ۲۰۰۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور  دریافت مجوز تولید آجر قزاقی سفید نمای ساختمان، واحد صنفی بایستی ۴۰۰۰ متر  مربع مساحت داشته باشد.

متقاضیان مجوزهای ۴ گانه فوق الذکر بایستی مقررات فنی و ایمنی  محیط کار و سازمان محیط زیست را وفق مقررات، رعایت کنند.

ضوابط  دریافت پروانه کسب رنگ فروشان

به  منظور دریافت مجوز خرده فروشی رنگ، بایستی به اتحادیه صنف رنگ فروشان مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون ریال و ورودیه سال اول نیز ۸  میلیون ریال می باشد. در این اتحادیه، برای چهار رسته شغلی به شرح زیر، مجوز صادر می شود:

  • رسته رنگ فروشی
  • رسته بسته بندی و فروش الکل صنعتی
  • رسته فروشندگی مواد اولیه رنگ
  • رسته دفتر فروش رنگ (عمده فروشی)

حداقل مساحت لازم برای ایجاد یک واحد صنفی در این اتحادیه ۱۲ متر مربع است. برای راه اندازی دفتر فروش رنگ شش متر مساحت مورد نیاز است. استقرار دفتر فروش رنگ در طبقه فوقانی واحد رنگ فروشی، مانعی ندارد. انبار باید ۳۰  متر مربع بوده یا با انبارهای عمومی شهر، قرارداد داشته باشید. سازمان آتش نشانی باید مجوز لازم را برای فروشندگان الکل صنعتی ارائه کند. وسایل ضد حریق باید در محل باشد.

حتما بخوانید : لیست معرفی نرم افزارهای حسابداری ایران

ضوابط  دریافت پروانه کسب تعمیر، تعویض و نصب رادیاتور

به منظور تاسیس واحد کسب تعمیر، تعویض و نصب رادیاتور، بایستی به اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان گلگیر و رادیاتور مراجعه کرد. حق  عضویت سالانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول ۸ میلیون ریال می باشد. در این اتحادیه صنفی، برای  ۹ رسته شغلی، پروانه صادر می شود که به شرح زیر می باشد:

  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید کننده قطعات بدنه خودروهای سبک و سنگین ، واحد صنفی بایستی ۶۰ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید کننده کابین (اطاق راننده) کامیون، واحد صنفی بایستی ۵۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته گلگیر ساز و صافکار سواری و کامیون واحد صنفی بایستی ۴۰  متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیر و ساخت و نصب رادیاتور خودروهای سبک و سنگین ، واحد صنفی بایستی ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید اگزوز خودرو، واحد صنفی بایستی ۳۰  متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیر و نصب اگزوز خودرو، واحد صنفی بایستی ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیرکار درجه مانومتر و دسته پیک جوشکاری، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲  متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیر و ساخت و نصب انواع پروانه های خودرو سبک و سنگین، واحد صنفی بایستی ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان انواع جلو پنجره و بادیگر خودرو های سبک و سنگین، واحد صنفی بایستی ۱۶ متر مربع مساحت داشته باشد.

صدور پروانه کسب در رسته دفتر کار، فقط برای افرادی که پروانه کسب معتبر دارند با حداقل مساحت  ۱۲  متر مربع، مجاز است. در دفاتر کار، تعمیر کالا و فروش مستقیم کالا ممنوع است. رعایت ضوابط فنی و بهداشتی و استاندارد های لازم، الزامی است.

ضوابط  دریافت پروانه کسب تولید ظروف چینی

به منظور دریافت پروانه کسب تولید ظروف چینی، بایستی به اتحادیه صنف کاشی ساز و کاشی فروش مراجعه کرد.  حق عضویت سالانه ۲  میلیون و ۲۰۰  هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. این اتحادیه برای ۱۲ رسته شغلی، مجوز صادر می کند که به شرح زیر است:

  • به منظور دریافت مجوز رسته کاشی، سرامیک و پلاک نما سازی، حداقل مساحت لازم ۵۰۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته ظروف سرامیک سازی، حداقل مساحت لازم ۵۰۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته ظروف کاشی هفت رنگ سازی، حداقل مساحت لازم ۵۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته  کاسه توالت ساز و دستشویی، حداقل مساحت لازم ۳۰۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته کوزه و گلدان ساز، حداقل مساحت لازم، ۶۰۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته چینی سازی، حداقل مساحت لازم ۱۰۰۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته معرق سازی، حداقل مساحت لازم ۲۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته کاشی،‌ سرامیک و پلاک نما فروشی، حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازنده  و فروشنده مصنوعات سفالین، حداقل مساحت  لازم  ۱۲متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید مواد اولیه لعاب و چینی، حداقل مساحت لازم ۱۰۰۰  متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته  طراحی و تزیین کاشی و سرامیک، حداقل مساحت لازم ۲۰ متر مربع است.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تولید چسب کاشی، حداقل مساحت لازم ۳۵۰ متر مربع است.

اگر متقاضی اخذ مجوز از اتحادیه کاشی ساز و کاشی فروش هستید، بایستی واحد صنفی فروش کاشی و سرامیک، در طبقات همکف مستقر باشند. دفتر فروش کارخانجات تولیدی و کاشی و سرامیک در طبقات دیگر منعی ندارد. رعایت ضوابط بهداشتی برای رسته سرامیک سازی الزامی است. لوازم کار طبق عرفه اتحادیه مورد نیاز است.

ضوابط  دریافت پروانه کسب گراورو لیتوگراف

به منظور دریافت پروانه کسب گراورو لیتوگراف بایستی به اتحادیه صنف کلیشه و گراور شهرستان تهران مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۴  میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. در  این اتحادیه صنفی برای ۹ رسته شغلی به شرح زیر، پروانه صادر می شود:

  1. به منظور دریافت مجوز رسته گراور و لیتوگراف، حداقل مساحت مورد نیاز ۴۰ متر مربع است.
  2. به منظور دریافت مجوز رسته مهر و پلاک ساز، حداقل مساحت مورد نیاز ۱۲ متر مربع است.
  3. به منظور دریافت مجوز رسته چاپ سیلک اسکرین غیر از پارچه و الیاف، حداقل مساحت مورد نیاز، ۶۰ متر مربع است.
  4. به منظور دریافت مجوز رسته کارتوگراف، حداقل مساحت مورد نیاز ۷۰ متر مربع است.
  5. به منظور دریافت مجوز رسته گرافیک، خطاط و طراح، حداقل مساحت مورد نیاز ۷۰ متر مربع است.
  6. به منظور دریافت مجوز رسته تعمیرکاران، تامین کنندگان مواد اولیه لیتوگرافی و چاپ سیلک، حداقل مساحت مورد نیاز، ۱۲ متر مربع است.
  7. به منظور دریافت مجوز رسته آگهی و تبلیغاتی، حداقل مساحت مورد نیاز ۵۰ متر مربع است.
  8. به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان و تعمیرکاران دستگاه های مهر و پلاک، حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع است.
  9. به منظور دریافت مجوز رسته سازندگان کلیشه های ژلاتینی، حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع است.

حداقل  مساحت واحدهای آگهی و تبلیغاتی ۵۰  متر مربع جهت واحدهایی که تا قبل از تصویب این آیین نامه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوزی کسب نکرده اند.

واحد های صنفی که پروانه تاسیس از  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران کسب کنند، اگر از اماکن ناجا مجوز گرفته باشند، در صورتی که تغییر مکان نداشته باشند، نیازی به تاییدیه  اماکن ندارند. صدور پروانه کسب در رسته دفتر کار، فقط برای دارنده پروانه معتبر در ۴ ردیف اول امکان دارد.

فروش مستقیم و تعمیر کالا در دفاتر کار، ممنوع است. برای رسته ۲، ۱ دستگاه ماشین مهرسازی، برای رسته  ۳ یک دستگاه ماشین نیمه اتوماتیک خشک کن، برش و لوازم  عکاسی و شابلون مورد نیاز است. در رسته ۴، دوربین، قید کشی و قید کنتاکت مورد نیاز خواهد بود. ضوابط فنی و بهداشتی محیط کار بر اساس مقررات باید رعایت شود.

ضوابط صدور پروانه کسب فروش لوبیا، عدسی و باقالی پزی

به منظور صدور پروانه کسب فروش لوبیا، عدسی و باقالی پزی، بایستی به اتحادیه کبابی و حلیم و آشپز مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. در این اتحادیه، برای ۵  رسته  شغلی، مجوز صادر می شود که به  شرح  زیر می باشد:

  • به منظور دریافت مجوز رسته کبابی و حلیم پز شامل انواع کباب و حلیم بایستی واحد صنفی، ۲۴ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته آشپز (انواع آش)، واحد صنفی باید ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته  لبوپزی، واحد صنفی باید حداقل ۲۴  متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته پزنده لوبیا، واحد صنفی باید حداقل ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فرنی پزی، واحد صنفی باید حداقل ۲۰ متر مربع مساحت داشته باشد.

متقاضیان رسته های پنج گانه فوق الذکر باید، مقررات بهداشتی محیط کار را بر اساس قوانین و مقررات لازم مثل لباس فرم کارکنان، کف موزاییک یا سنگ با شیب مناسب به سمت فاضلاب رو، دیوار ها تا سقف کاشی و یا سنگ بدون ترک خوردگی و سرویس بهداشتی تامین کند. لوازم و اسباب کار طبق عرفه اتحادیه مورد نیاز است. از یخچال کبابی گرفته  تا یخچال فریزر و حلیم صاف کن و حلیم پر و چرخ گوشت مورد نیاز است.

ضوابط صدور پروانه کسب سنگ بری

به منظور صدور پروانه کسب سنگ بری، بایستی به اتحادیه صنف سنگبر و سنگتراش مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. در این اتحادیه صنفی برای ۵ رسته  شغلی، پروانه کسب صادر می شود که به شرح زیر می باشد:

  • به منظور دریافت مجوز رسته سنگبری، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۰۰۰ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سنگتراش، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته بادبرزن، واحد صنفی بایستی حداقل ۱۵ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سازنده و فروشنده تزیینات سنگی، واحد صنفی باید ۱۵ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته دفتر فروش سنگ، واحد صنفی باید حداقل ۱۲ متر مربع باشد.

توجه داشته باشید که ایجاد دفتر سنگبری در مکان هایی با کاربری اداری، منعی ندارد. دفتر فروش سنگبری باید حداقل ۱۲ متر مربع باشد. بایستی ۳۰۰ متر مربع از مساحت واحد های سنگ بری، سقف داشته باشد. لوازم و ابزار کار طبق عرفه  اتحادیه باید در دسترس باشد. رعایت ضوابط و مقررات ایمنی محیط کار، الزامی است.

ضوابط صدور پروانه کسب تولید  و تعمیر کابینت چوبی

به منظور دریافت مجوز تولید و تعمیر کابینت چوبی، بایستی به اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۳ میلیون ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. اتحادیه صنف درودگران و مبل سازی، برای هفده رسته شغلی، مجوز صادر  می کند که به شرح  زیر است:

  • به منظور اخذ مجوز برای رسته تجاری، مساحت واحد صنفی باید حداقل ۲۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز برای رسته رویه کوبی، مساحت واحد صنفی باید حدقل ۲۰ متر باشد.
  • به منظور اخذ مجوز فروشندگی مصنوعات چوبی به استثنای درب و پنجره، مساحت واحد صنفی باید ۴۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته چوب بری، مساحت واحد صنفی باید ۱۵۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته اطاق سازی چوبی کامیون داخل گاراژ، واحد صنفی باید ۲۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته قاب سازی معرف کاری و خاتم کاری، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته پرس کاری چوبی آشپزخانه، حداقل متراژ باید ۸۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته قالب سازی چوبی کفش و غیره، حداقل متراژ باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته جعبه سازی، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته منبت کاری، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته کلاف سازی (شامل صندلی حصیری و حصیربافی)، حداقل متراژ باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته رنگ کاری چوبی به  استثنای کارهای ساختمانی، حداقل مساحت لازم باید ۲۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته خراطی، حداقل مساحت باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته تولید  وعرضه مبل شامل کلاف سازی، منبت کاری، رنگ کاری و رویه کوبی و فروشگاه، حداقل مساحت لازم باید ۱۰۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته درودگری (تجاری و رنگ کاری)، حداقل مساحت مورد نیاز واحد صنفی باید ۴۰ متر مربع باشد.
  • به منظور اخذ مجوز رسته دفتر کار، حداقل مساحت مورد نیاز ۱۲ متر مربع می باشد.

توجه داشته باشید که ایجاد دفتر کار در مکان هایی با کاربری اداری، مانعی ندارد. اساب کار شامل اره، فلکه، پنج کاره و دیولت الزامی  است. داشتن وسایل ایمنی و آتش نشانی الزامی  خواهد بود.

ضوابط صدور پروانه کسب خرده فروشی  خواربار

به منظور دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی خواربار فروشی، بایستی به صنف خواربار فروشان مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون ریال و ورودیه سال اول ۸ میلیون ریال می باشد. اتحادیه خواربار فروشان، فقط برای یک رسته  شغلی، مجوز صادر می کند. حداقل مساحت لازم برای ایجاد واحد صنفی بقالی یا سوپر مارکت، ۱۲ متر مربع است. لوازم و اسباب کار باید مهیا باشد. رعایت شرایط بهداشتی و ضوابط مورد نظر الزامی است.

حتما بخوانید: با لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی آشنا شویم

ضوابط صدور پروانه کسب فروشندگی کاغذ و محصولات کاغذی

به منظور  دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی فروش کاغذ و محصولات کاغذی، باید به اتحادثه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا رجوع کرد. حق عضویت سالانه، ۳ میلیون ریال و ورودیه سال اول ۸ میلیون ریال می باشد. اتحادیه صنف فروشندگان کاعذ و مقوا، برای ۵ رسته  شغلی به  شرح زیر، پروانه صادر می کند:

  • رسته فروشندگی کاغذ و مقوا
  • رسته فروشندگی ضایعات و باطله انواع کاغذ و مقوا
  • رسته فروشندگی کارت و پاکت دعوت
  • رسته فروشندگی پاکت میوه
  • رسته فروشندگی دفتر فروش کاغذ و مقوا

متقاضیان رسته های ۵ گانه فوق الذکر، باید انبار مناسب برای این پنج رسته داشته باشند. استقرار واحدهای صنفی دفتر فروش کاعذ و مقوا در پاساژ و طبقات فوقانی، منعی ندارد. حداقل مساحت لازم برای ایجاد واحد صنفی تحت پوشش اتحادیه در رسته فروشندگی کاغذ و مقوا، شانزده متر مربع و در سایر رسته ها هشت متر مربع است. ضوابط ایمنی و بهداشتی برای رسته  های تحت پوشش اتحادیه ها الزامی  است. ابزار کار باید طبق عرفه  اتحادیه باشد.

ضوابط صدور پروانه کسب تعمیر انواع چرخ بافندگی، خیاطی و گلدوزی

به منظور دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی در زمینه تعمیر چرخ بافندگی، خیاطی و گلدوزی، بایستی به اتحادیه  صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشین های دوخت،‌بافت و لوازم یدکی مربوطه مراجعه کرد. حق عضویت سالانه، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال و ورودیه  سال اول، ۸ میلیون ریال می باشد. اتحادیه صنف فروشندگان و تعمیرکاران ماشیان های دوخت، برای ۱۰ رسته  شغلی، مجوز صادر می کند:

  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیر و فروش چرخ های خانگی و دستبافت، حداقل مساحت واحد صنفی باید ۱۴ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته تعمیر و فروش چرخ های صنعتی و کارگاهی، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۱۴ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته چرخ های صنعتی و کارگاهی، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته چرخ های خیاطی خانگی، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فروش  چرخ خیاطی خانگی، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۱۰ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فروش و تعمیر ماشین های بافت، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۱۲ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فروش لوازم یدکی انواع چرخ های صنعتی، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۳۰  متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فروش قطعات ماشین های بافت، حداقل مساحت واحد صنفی بایستی ۱۴ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته فروش تعمیر ماشین های برش پارچه، حداقل مساحت واحد صنفی ۱۴ متر مربع باشد.

صدور پروانه کسب در رسته دفتر کار جهت دارندگان پروانه کسب معتبر برای فروشنده چرخ خیاطی خانگی، با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع مانعی ندارد. در دفاتر کار، فروش مستقیم کالا یا تعمیر کالا، ممنوع است. ابزار و لوازم کار شامل قفسه بندی و وسایل  ایمتی و ضد حریق در حد نیاز مورد نیاز خواهد بود.

حتما بخوانید : بهترین نرم افزار حسابداری رایگان را بشناسید

ضوابط صدور پروانه کسب خرده فروشی لوازم فلزی ساختمان از قبیل سیم توری، فرقون، بیل،  کلنگ و استامبولی

به منظور دریافت پروانه کسب خرده فروشی لوازم فلزی ساختمان مثل سیم توری و فرقون و بیل و کلنگ، بایستی به اتحادیه  صنف تولید کنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی ساختمانی مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال و ورودیه سال اول ۸ میلیون ریال است. در این اتحادیه صنفی، برای یازده رسته شغلی، پروانه صادر می شود که به شرح زیر ا ست:

  • تولید کنندگان و فروشندگان مصنوعات سیمان و موزاییک باید واحد صنفی به متراژ حداقل ۱۵۰ متر مربع داشته باشند.
  • تولید کنندگان و فروشندگان لوله سیمانی، ورق، آزبست،حوض، قرنیز، بلوک و قطعات سیمانی بایستی واحد صنفی به متراژ ۱۰۰ متر مربع داشته باشند.
  • فروشندگان مصالح نسوز ساختمانی از قبیل آجر، سیمان و سمباده باید واحد صنفی با متراژ ۱۲ متر مربع ارائه کنند.
  • فروشنده لوازم فلزی ساختمانی از قبیل سیم، توری، فرقون، بیل ، کلنگ و استامبولی باید واحد صنفی به متراژ ۱۲ متر مربع معرفی کنند.
  • فروشنده موزاییک در طبقات همکف و فوقانی بایستی واحد صنفی ۱۲ متر مربع ارائه کنند.
  • تولید کننده تیرچه و بلوک ، متراژ واحد صنفی آن باید ۴۵۰ متر مربع باشد.
  • تولید کننده سرند،الک و غربال باید یک واحد صنفی ۱۲  متر مربعی معرفی کند.
  • دفتر فروش همه رسته ها باید حداقل ۹ متر مربع باشد.
  • تولید ابزارآلات بنایی نیازمند مساحت لازم ۲۰ متر مربع با خیابانی با بر ۲۴ متر مربع است)
  • فروش ایرانیت و پوشش سقف سوله با حداقل مساحت لازم ۱۰ متر مربع
  • تولید بتن آماده با حداقل مساحت لازم ۳۰۰ متر مربعی

در  رسته تولید و فروش مصنوعات سیمان و موزاییک، داشتن دستگاه پرس موزاییک و ماشین حساب الزامی  است. در رسه  تولید و فروش لوله سیمانی و قطعات مختلف سیمانی، داشتن قالب های مختلغ برای تولید مصنوعات سیمانی و موزاییک در ابعاد مختلف نیاز خواهد بود. در رسته فروش مصالح نسوز ساختمانی از قبیل آجر، لوازم طبق عرفه  اتحادیه مورد نیاز خواهد بود.

به منظور دریافت مجوز رسته تولید تیرچه و بلوک، متقاضی باید دستگاه قیچی ، خم کن، موتور جوش و دستگاه بتونی و ابزار آلات دستی با در نظر گرفتن  عدم مزاحمت برای واحدهای همجوار ارائه کند. رعایت ضوابط بهداشتی و قانون کار الزامی  است.

ضوابط صدور پروانه کسب خرده فروشی لباس و لوازم ایمنی کار

به منظور دریافت مجوز تاسیس واحد صنفی در زمینه  خرده فروشی لباس و لوازم ایمنی کار، بایستی به اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان لوازم ایمنی و آتش نشانی مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال است.

این اتحادیه در ۷ رسته شغلی، مجوز صادر می کند که به شرح زیر است:

  • رسته تولید کننده کلاه، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۹ متر مربع باشد.
  • رسته فروشنده کلاه، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۹ متر مربع باشد.
  • رسته تولید کننده و فروشنده کلاه و علایم و ضمایم نظامی و انتظامی ، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • رسته تولید و فروشندگی لوازم ایمنی شخصی از جمله کلاه و دستکش و کفش، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • رسته شارژ و فروش کپسول آتش نشانی و لوازم جانبی، حداقل متراژ واحد صنفی باید ۱۲ متر مربع باشد.
  • رسته فروش تجهیزات آتش نشانی ساختمانی حداقل متراژ واحد صنفی باید ۹ متر مربع باشد.

متقاضیان باید لوازم و ابزار کار در حد عرف اتحادیه در اختیار داشته و مسائل ایمنی را رعایت کنند.

ضوابط صدور پروانه کسب تعمیر لوازم و ماشین آلات خشکشویی غیر خانگی

به منظور دریافت مجوز تعمیر لوازم و ماشین آلات خشکشویی غیر خانگی، بایستی به صنف خشکشویی و لباسشویی مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. این اتحادیه در ۹ رسته  شغلی، پروانه کسب صادر می کند که به شرح زیر است:

  • به منظور دریافت مجوز رسته خشکشویی، واحد صنفی باید ۳۰ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته لباس شویی، واحد صنفی باید ۲۰ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سفید شویی، واحد صنفی باید ۱۰۰  متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته  کارشویی، واحد صنفی باید ۴۵ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته سنگ شویی، واحد صنفی باید ۱۰۰ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته اطوکشی ، واحد صنفی باید ۱۸ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته ارائه کنندگان خدمات فنی و تعمیر لوازم و ماشین آلات خشکشویی غیر خانگی، واحد صنفی باید ۱۵ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته خدمات خشکشویی و لباسشویی، واحد صنفی باید ۷۰ متر مربع باشد.
  • به منظور دریافت مجوز رسته خدمات خشکشویی و لباسشویی در صورت داشتن کارگاه دارای پروانه کسب، واحد صنفی باید ۷۰ متر مربع باشد.

ضوابط دریافت پروانه رسته خشکشویی ولباسشویی ممتاز داشتن تجهیزاتی از جمله: دستگاه خشک کن بخار، ۳ دستگاه پرس بخار، مانکن بخار و بهره گیری از مواد شمیایی و حلال ها و لکه برها و پاک  کننده ها است. نیروی انسانی شاغل باید ۸ نفر است.

بهره گیری از خدمات بیمه ای ، بکارگیری سرویس حمل و نقل ، استفاده از مواد مرغوب و استاندارد ، بسته بندی. ارائه خدمات خیاطی (که تفاوت آشکار این گروه با سایر واحدهای درجه بندی شده از سوی اتحادیه را نشان می دهد) جدا بودن محل کارگران با بقیه قسمت ها. پیش بینی اشکاف یا کمد برای لباس کارکنان. پیش بینی سرویس بهداشتی و حمام برای کارگران. پوشش متحدالشکل برای کلیه پرسنل. پوشش دیوارها و کف از سنگ یا سرامیک. تخصیص جا و مکان برای دفتر بمنظور انجام کلیه مراحل کار اعم از تحویل لباس از مشتری ، صدور قبض و… تجهیز واحدصنفی به لوازم اطفاء حریق و جعبه کمکهای اولیه در نظر متقاضیان باشد.

هم چنین، وسایل و ابزار کار طبق ضرورت و بر اساس ضوابط اتحادیه فراهم شود.  رعایت و داشتن ضوابط و مقررات بهداشتی و ایمنی محیط کار بر اساس مقررات مربوط الزامی است.

ضوابط صدور پروانه کسب خرده فروشی لوازم و تجهیزات مهندسی و نقشه کشی

به منظور دریافت مجوز خرده فروشی لوازم و تجهیزات مهندسی و نقشه کشی، مراجعه به اتحادیه صنف فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی، الزامی است. حق عضویت سالانه، ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد.

در این اتحادیه  صنفی برای شش رسته شغلی، پروانه کسب صادر می شود که به شرح زیر می باشد:

  • رسته خرده فروشی نوشت افزار
  • رسته عمده فروشی نوشت افزار
  • رسته فروشندگی لوازم مهندسی شامل میز و لوازم نقشه کشی
  • رسته عمده فروشی تجهیزات نقشه برداری
  • رسته خرده فروشی لوازم نقاشی، نقشه کشی، تحریر، کمک  آموزشی،‌ کارت پستال و قاب عکس
  • رسته دفتر فروش

توجه داشته باشید که حداقل مساحت لازم برای ایجاد واحد های صنفی تحت پوشش اتحادیه برای رسته ۱،  ۲، ۴ و ۵ ،  ۸ متر مربع و رسته فروشندگی لوازم مهندسی، ۲۴ متر مربع و ردیف شش، ۱۲ متر مربع می باشد. الحاق رسته دفتر فروش صرفا جهت دارندگان پروانه کسب معتبر در ساختمان هایی با کاربری اداری با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع است.  لوازم و ابزار کار بر اساس عرف و ضوابط اتحادیه می باشد.

ضوابط صدور پروانه کسب دفتر فروش  دریچه و کانال تهویه مطبوع

به منظور دریافت پروانه کسب  فروش دریچه و کانال تهویه مطبوع، بایستی به اتحادیه صنفی آهنسازان مراجعه شود. حق عضویت سالانه ۲ میلیون ریال و ورودیه سال اول، ۸ میلیون ریال می باشد. در این اتحادیه برای ۱۲ رسته صنفی زیر، مجوز صادر می شود که به شرح زیر می باشد:

  • رسته حلبی ساز، کانال ساز، کانال تهویه مطبوع و نصب کولر با حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع
  • رسته قوطی سازی با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته سازندگان لوازم مرغداری آهنی با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته سازندگان قاب مهتابی با حداقل مساحت ۲۰ متر مربع
  • رسته سازندگان انواع دریچه تهویه مطبوع با حداقل مساحت ۴۰ متر مربع
  • رسته سازندگان بخاری نفتی و گازی به حداقل مساحت ۴۰ متر مربع
  • رسته خمکار استامبولی و لوازم مربوطه با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته خدمات فنی و کولر آبی و بخاری و آبگرمکن نفتی و گازی و عرضه لوازم روشنایی با حداقل مساخت ۹ متر مربع
  • رسته شبکه فروش با واحد صنفی به متراژ  ۱۲  متر مربع
  • رسته دفتر کار با حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع
  • رسته پوشش  کاران سقف (فلزی،‌ ایرانیت و سفال) با حداقل مساحت لازم ۹ متر مربع
  • رسته مفتول کشی و توری بافی (فلزی) با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع

توجه داشته باشید که رعایت ضوابط صلاحیت فنی از مراجع مربوطه الزامی است. اسباب کار طبق عرفه اتحادیه مورد نیاز خواهد بود.

ضوابط صدور پروانه کسب گرد بافی

به  منظور دریافت پروانه کسب گرد بافی بایستی به اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان کشباف مراجعه کرد. حق عضویت سالانه، ۲  میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول،  ۸ میلیون ریال می باشد. در اتحادیه کشباف برای ۱۵رسته شغلی، مجوز صادر می شود که به شرح زیر می باشد:

  • رسته کشبافی با حداقل مساحت لازم ۱۲  متر مربع
  • رسته گردبافی با حداقل مساحت لازم ۲۰ متر مربع
  • رسته جوراب بافی با حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع
  • رسته کتن و راشل بافی با حداقل مساحت لازم ۴۰ متر مربع
  • رسته فتیله بافی با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته نوار و قیطان بافی با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته تریکو دوز با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته پنجه گیر با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته نخ تاپ با حداقل مساحت ۲۰ متر مربع
  • رسته کاموا پنچ با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته نواربر و نوار دوز پتو با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته فروشندگی عمده کالاهای فوق با حداقل مساحت ۱۲ متر مربع
  • رسته دفتر فروش کارگاه های تولید کشباف به حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع
  • رسته دفتر فروش مواد اولیه کالاهای کشباف،‌ گردباف و جوراب با حداقل مساحت لازم ۱۲ متر مربع
  • رسته پتوبافی با حداقل مساحت لازم ۴۰ متر مربع

ایجاد دفتر در مکان هایی با کاربری اداری جهت رسته شغلی دفتر فروش گارگاه های تولید کشباف، مانعی ندارد. فروشنده عمده کالا های فوق باید تحت پوشش این اتحادیه باشند. همه رسته ها باید لوازم و اسباب کار طبق عرفه اتحادیه داشته باشند.

متقاضیان باید گواهی صلاحیت فنی از مراجع ذیصلاح ارائه کرده و رعایت بهداشت و وسایل ایمنی الزامی است.

ضوابط دریافت پروانه کسب طراحی نرم افزارهای سفارشی، سیستم های رایانه ای و صفحات وب

به منظور دریافت پروانه کسب طراحی نرم افزارهای سفارشی و طراحی وب، بایستی به اتحادیه صنف لوازم برقی و خانگی رجوع کرد.حق عضویت سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. حداقل مساحت برای تاسیس واحد صنفی طراحی صفحات وب، ۹ متر مربع است. رعایت قوانین و مقررات صنفی و انتظامی و ایمنی و زیست محیطی،‌ الزامی است.

ضوابط  دریافت پروانه کسب خدمات باربری پیک موتوری

به منظور دریافت پروانه کسب خدمات باربری پیک موتوری، بایستی به اتحادیه صنف اتومبیل کرابه،‌ نمایشگاه و خدمات خودرویی مراجعه کنید. حق عضویت سالانه، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول ۸ میلیون ریال می باشد. حداقل مساحد واحد صنفی برای دریافت مجوز پیک موتوری،۱۲ متر مربع است. پارکنیگ واحد صنفی ۲۵ متر مربع با حداقل پارک ۵ موتور است. پارکینگ باید با سند مالکیت و با اجازه نامه تامین شود. رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و همراه داشتن ادوات ایمنی  الزامی است. بررسی صلاحیت فردی  در ابعاد امنیتی و انتظامی از سوی اداره اماکن عمومی،‌ الزامی است.

ضوابط صدور پروانه کسب عمده فروشی انواع گوشت سفید

به منظور دریافت پروانه کسب عمده فروشی انواع گوشت سفید، بایستی به اتحادیه صنف مواد غذایی و قنادی و گل مراجعه کنرد. حق عضویت سالانه، ۳ میلیون ریال و ورودیه سال اول، ۸ میلیون ریال است.  حداقل مساحت لازم برای رسته شغلی، ۱۲ متر مربع و داشتن وسایل طبق عرفه  اتحادیه الزامی است.

ضوابط صدور پروانه کسب خرده فروشی مبلمان منزل

به منظور دریافت مجوز خرده فروشی مبلمان منزل، بایستی به اتحادیه صنف لوازم و مصالح ساختمانی مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۳ میلیون و ۵۰ هزار ریال و ورودیه سال اول، ۸ میلیون ریال می باشد.  حداقل مساحت لازم برای رسته شغلی مذکور، ۲۰ متر مربع می باشد.

ضوابط صدور پروانه اتوسرویس و تعمیرگاه مجاز

به  منظور دریافت مجوز اتوسرویس وتعمیرگاه مجاز، بایستی به اتحادیه صنف اتومبیل کرایه، نمایشگاه  و خدمات خودرویی مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. حداقل مساحت لازم برای گرفتن  مجوز اتوسرویس و تعمیرگاه مجاز،۸۰۰ متر مربع است.

ضوابط کسب پروانه خرده فروشی ظروف و لوازم آشپزخانه

به منظور دریافت مجوز خرده فروشی ظروف و لوازم آشپزخانه، باید به اتحادیه صنف لوازم  برقی و خانگی مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. حداقل مساحت لازم برای رسته شغلی مذکور، ۱۲ متر مربع می باشد.

ضوابط  کسب پروانه خرده فروشی لوستر، آباژور، آئینه و شمعدان

به منظور دریافت مجوز فروش لوستر و آباژور و شمعدان، بایستی به اتحادیه صنف لوازم برقی و خانگی مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. حداقل مساحت لازم برای رسته شغلی مذکور، ۶ متر مربع می باشد.

ضوابط دریافت پروانه کسب تولید بستنی

به  منظور دریافت مجوز تولید بستنی، بایستی به اتحادیه صنف مواد غذایی و قنادی و گل مراجعه کرد. حق عضویت سالانه ۳ میلیون ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. حداقل مساحت لازم برای تولید بستنی، ۱۲ متر مربع می باشد.

ضوابط دریافت پروانه کسب جگرکی و دل و قلوه

به منظور دریافت مجوز جگرکی باید به اتحادیه صنف رستوران داران و چلوکبابی ها رجوع کرد. حق عضویت سالانه ۳ میلیون ریال و ورودیه سال اول نیز ۸ میلیون ریال می باشد. متقاضی  باید جگر و دل را از محل هایی تهیه کند که مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور می باشد. داشتم سیستم آب سرد و گرم سال و تهویه مطبوع و یخچال ویترینی و ظرفشویی استیل و دست شویی جداگانه الزامی  است. حداقل مساحت مورد نیاز ۱۲  متر مربع می باشد.

حتما بخوانید: وظایف شرکت مشاوره مالیاتی چیست ؟ معرفی چند شرکت خدمات مالیاتی

ضوابط دریافت پروانه کسب جگرکی و دل و قلوه

همراه گرامی

اگر شما هم دارنده پروانه کسب در یکی از صدها رسته ای که در این گفتار معرفی کردیم هستید یا متقاضی دریافت مجوز فعالیت در یکی از رسته ها از ده ها اتحادیه صنفی استان تهران می باشید،‌ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق بخش کامنت به  اطلاع اقتصاد شهروند برسانید. هر شکایتی دارید، از طریق این لینک به اطلاع دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور برسانید.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=34514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن