تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 ذو القعدة 1445 Monday, 20 May , 2024

اخبار ویژه

19

دفاعیات مرتضی روغنی ها : کار چاق کن بین‌المللی گروه عظام

  • کد خبر : 23303
  • 07 آبان 1398 - 20:06
دفاعیات مرتضی روغنی ها : کار چاق کن بین‌المللی گروه عظام

مرتضی روغنی ها ، معاونت امور بین المللی شرکت قطعه سازی عظام و همدست عباس ایروانی (مدیر عظام) و امیر رضا رفیعی، دست راست هلدینگ عظام با ۱۲ شرکت است. مرتضی روغنی ها ، متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور و قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو می باشد. او متهم ردیف […]

مرتضی روغنی ها ، معاونت امور بین المللی شرکت قطعه سازی عظام و همدست عباس ایروانی (مدیر عظام) و امیر رضا رفیعی، دست راست هلدینگ عظام با ۱۲ شرکت است. مرتضی روغنی ها ، متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور و قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو می باشد. او متهم ردیف سوم این پرونده است که بزرگ ترین پرونده فساد در صنعت  قطعه سازی می باشد. دفاعیات نامبرده، شما را با پشت پرده اتفاقات غول قطعه سازی ایران آشنا می کند. مرتضی روغنی ها در چهارمین جلسه دادگاه اعلام کرد که درج لوگو ساخت IRAN روی محصولات چینی وارداتی، به درخواست شرکت ایران خودرو و شرکت سایپا انجام یافته است. مدیرعامل سابق سایپا، از جمله متهمان پرونده خرید و فروش صوری بیش از ۱۶۷ هزار دستگاه خودرو با نجوا لاشیدایی  و همسرش است.

در این گزارش اقتصادشهروند، شما را با دفاعیات مرتضی روغنی ها آشنا می کنیم که یکی از مهره های کلیدی پرونده فساد در گروه عظام محسوب می شود. اگر شما هم نظر و دیدگاهی درباره این پرونده و هلدینگ عظام دارید،‌ مراتب را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

پرده چهارم: پرونده مرتضی روغنی ها

مرتضی روغنی ها ، متهم ردیف سوم پرونده فساد در گروه قطعه سازی عظام به سرکردگی مهندس عباس ایروانی است. پرونده فساد گروه قطعه سازی عظام، متهم به پرداخت رشوه به گمرک و بانک ها و هم چنین قاچاق سازمان یافته و حرفه ای قطعه خودرو و دور زدن قانون و عدم پرداخت تعرفه حقوقی گمرک در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ است و ۷ متهم دارد. پرونده ای که شامل صد ها میلیون دلار قاچاق قطعات خودرو در پرونده  این شرکت قطعه سازی با ۱۲ شرکت و هزاران پرسنل در سراسر کشور بوده و به همین خاطر، متهم ردیف اول، مثل محسن سلطانی، به فساد فی الارض متهم  شده است.

نیمه دوم  سال نود و هشت را باید نیمه شگفتی ها دانست که از صدور حکم ۵ سال زندان و رد رشوه ۳۱۰  میلیارد ریالی حسین فریدون (برادر رئیس جمهور) و محاکمه شبنم نعمت زاده (ملکه داروی ایران در شرکت دارویی رسا) آغاز شده و با رکورد زنی شاخص کل بورس ایران  وعرضه اولیه های طوفانی پر سود، ادامه دارد. در نیمه دوم  سال نود و هشت باید منتظر اخبار جالب و شگفت انگیزی در عرصه اقتصاد و سیاست باشیم.

حتما یکی از اخبار جالب، پرونده گروه قطعه سازی عظام است که ما را با روش های کلاهبرداری سازمان یافته و فوق حرفه ای گروه  عظام که روزگاری، از هلدینگ های خوشنامه صنعت قطعه سازی  ایران بود و امروزه سرانش، به  فساد فی الارض متهم هستند، آشنا می‌کند. در جلسه قبلی دادگاه که ۱۴  مهر۹۸ برگزار شد، امیر رضا رفیعی، دست راست سلطان قطعه سازان، درباره فعالیت های خود در حوزه فروش صحبت کرد و کلیه اتهامات نماینده دادستان را مردود دانست. اما نماینده دادستان، مستند به مدارک، اظهارات امیر رضا رفیعی را خلاف واقع دانست.

پرده چهارم: پرونده مرتضی روغنی ها

در چهارمین جلسه  رسیدگی به اتهامات گروه  قطعه سازی عظام که صبح دوشنبه  ۱۵ مهر در شعبه  چهارم رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلال گران اقتصادی  برگزار شد، نوبت مرتضی روغنی ها رسید. مرتضی روغنی ها ،یکی از متهمان این فساد سازمان بزرگی هزاران میلیارد تومانی است که در شبکه فساد به سرکردگی عباس ایروانی، نقش فعالی ایفا  کرد.

حتما بخوانید: اظهارات امیر رضا رفیعی، معاون فروش گروه قطعه سازی عظام

مرتضی روغنی ها ، معاونت بین المللی هلدینگ عظام را بر عهده داشت و متهم است به مشارکت در اخلال عمده در نظام  اقتصادی ایران، مشارکت در قاچاق سازمان یافته و حرفه  ای قطعات خودرو به میزان یک صد و هجده میلیون دلار و دویست و نود و پنج هزار و هشتصد و هفتاد و شش دلار و هم  چنین معاونت در پرداخت رشوه و معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از اسناد مجعول و مشارکت در فراری دادن متهمی به نام حامد خاتمی  پور.

اظهارات مرتضی روغنی ها در جلسه چهارم پرونده فساد گروه عظام

  • درباره محموله توقیفی در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران، مسئولیتی نداشتم.
  • من نمی دانم که ارزش واردات گروه عظام، ۴۲۵/۰۳۷/۷۶۴ میلیون دلار است یا میزان قاچاق منتسب به این هلدینگ؟
  • من نفر سوم گروه عظام هستم. طبق  چارت سازمانی، من ( مرتضی روغنی ها ) در حوزه  بین المللی فعالیت دارد.
  • واردات هلدینگ در زمان مسئولیت بنده، ۹۴ میلیون دلار و می خواهم که نماینده دادستان، مستندات خود را ارائه کند.
  • از نماینده گمرک تقاضا دارم تا مستندات و مدارک خود را درباره شکوائیه ارائه کند تا بررسی کنم.
  • قطعات MIS حدود پنجاه درصد واردات شرکت عظام را شامل شده و تعرفه مربوط به قطعات با میزان معین شده برای آن ها پرداخت می شد.
  • از میزان واردات سیصد و هشتاد میلیارد تومانی در سال نود و پنج و نود و شش، یک صد و پنجاه و هشت میلیارد تومان مربوط به سایر قطعات الکترونیکی بوده که برای سایر قطعات، تعرفه های بیست و شش، بیست، پانزده و ده درصدی پرداخت شده است. هم چنین در خصوص ترخیص اقلام MIS در سال نود و شش و نود و هفت، اگر مشخصات کالا در گمرک، خلاف واقع اظهار شود، در صورتی  که موجب خسارت به دولت نشود، جریمه ای پرداخت می شود.

اظهارات مرتضی روغنی ها در جلسه چهارم پرونده فساد گروه عظام

(کتاب مقررات صادرات و واردات توسط متهم روغنی ها در طول چهارمین جلسه دادگاه تورق می شد)

  • بند شش فصل مربوطه در قانون مقررات صادرات و واردات، درباره محصولات گازسوز است و بنده نهم، مربوط به حقوق ورودی ماشین آلات است. در نامه گمرک به پلیس آگاهی قزوین، گفته می شود که هلدینگ عظام از مزایای بند شش استفاده کرده و بند نهم هم موجود است که اگر شرکت استفاده کند، حقوقی از او ضایع نخواهد شد.
  • در مواردی که میخواستیم مشکل در شرکت حل شود از بند ۹ قانون صادرات و واردات استفاده می شد.
  • از گمرک میخواهم که صحت اتهامات وارده را در بازه زمانی که بنده در شرکت مسئولیت داشتم، بررسی و اعلام کند.
  • پس از بازداشت بنده، گمرک همه پروانه های وارداتی شرکت سازه پویش را مورد بررسی قرار داد و پانزده میلیارد تومان کسر دریافتی اعلام کرد که پس از استعلام مجدد گمرک از وزارت صمت،  هفت و نیم میلیارد تومان برای شرکت محق دانست و ما تبرئه شدیم. عمده اختلاف، دستگاه EMS است. انتساب چنده پرونده به کل پرونده صحیح نیست.

حتما بخوانید: همدستی نجوا لاشیدایی و همسری با مدیرعامل سابق سایپا

  • من ( مرتضی روغنی ها ) اتهام قاچاق کلان و سازمان یافته و حرفه ای قطعات خودرو را قبول ندارم.
  • اتهام معاونت در پرداخت رشوه را قبول ندارم. نقشی نداشته و از مهر تقلبی در اتاق ترخیص کار گمرک، مطلع نبودم. در بازجویی ها، برای نخستین بار، این مهر را به بنده نشان دادند.
  • در باره پست الکترونیک ترخیص کار و هزینه های صورت گرفه و هر چه انجام شده، مربوط به روال قبل بوده و پرداخت در راستای توافقات و حق العملکاری بوده و بنده تنها صورت حساب ها را تایید می کردم.
  • آیتم سایر هزینه ها در صورت های مالی،در خیلی از فاکتورهای رسمی وجود دارد و پذیرش یا عدم پذیرش آن ها، بر عهده بنده نبود.
  • چون شرکت، در حوزه ترخیص کاری، تخصصی نداشتیم، واگذاری امور را به ترخیص کاران سپردیم و قصد خلاف نداشتیم. هیچ تایید فاکتور نداشتیم.
  • ما هیچ ثبت سفارشی نکردیم. همه کارهای طبق رویه سازمان تجارت انجام شده و حوزه لجستیک  گمرکی در زمان بنده نبوده و پنج ماه پس  از واگذاری  مسئولیت بنده، این کارها انجام شده است.
  • درباره اظهار بنزین سوزی برخی محصولات باید اضافه کنم که مقوله  گازسوز و بنزین سوز بودن دستگاه، مورد توجه بنده بوده و من ( مرتضی روغنی ها ) سوال کردم و گفتند که سخت افزار آن ها یکی بوده است.
  • هیچ مسئولیت در حوزه جعل اظهارنامه نداشته و اصلاح پیش فاکتورها با اطلاع بنده نبوده است.
  • اظهارنامه مورد اشاره در سال نود و چهار توسط کارشناس گمرک بررسی شده و از سال بعد آن، اظهارنامه ها الکترونیکی شد. پس، امکان دست کاری شخصی وجود ندارد.
  • لطفا موارد اتهامی بنده که مدعی جعل اسناد توسط بنده یا با همکاری بنده است را با نظر کارشناسی گمرکی ارائه کنید.

حتما بخوانید: کلاهبرداری در شرکت لیزینگ خودرو پرهام آزاد شهر

  • اتهام معاونت در جعل اسناد کالا را قبول ندارم.
  • گواهی مبدا در ترخیص کالا، هیچ تاثیری ندارد.
  • این که دادسرا، استناد به قاچاق بودن کالا دارد، مستند نیست.
  • درباره کم اظهاری، توصیه می کنیم که اقلام EMS در گرمک و میزان فروش  آن به خودروسازان بررسی شود.
  • زمانی که محموله شرکت در قزوین توقیف شد، وکیل گروه عظام با من ( مرتضی روغنی ها ) تماس گرفت و گفت شمارش کالا ها درست است یا خیر که من گفتم حتما درست است و تفاوتی ندارد. هیج گونه  تفاوت تعداد در اظهار شرکت وجود ندارد.
  • این که گفته شده که ۱۶۹۵ سند اظهارنامه خلاف ارائه شده، کذب است. نظر گمرک را استعلام کنید.
  • معاونت در تولید اسناد خلاف را قبول نمی کنم.
  • در بحث مشارکت در فراری دادن متهم خاتمی پور باید اذعان کنم که من ( مرتضی روغنی ها ) با وی تماس گرفتم و گفتم که قرار است از بازرسی گمرک، به دفتر شما بیایند و مدارک  مربوط به سال نود و پنج و قبل از آن بررسی  شود. خاتمی پور به بنده گفت که برویم یا بمانم. من گفتم هر  کاری میخواهی بکن و عمل انتسابی به بنده مورد قبول نیست. خاتمی  پور هم به دفترش بازگشت و من از او برای انجام کاری، درخواستی نکردم.
  • درباره مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی باید عرض کنم که همه قطعات وارده از گمرکات رسمی کشور صورت گفته و گواهی مبدا از اسناد کشور ایران نیست. گواهی مبدا از کشور مبدا را دادگاه استعلام کند.
  • پیش فاکتور ها در گروه عظام توسط شرکت خارجی ارسال می شد و جعل، معنایی ندارد.
  • هیچ کسر پرداختی در خصوص قطعات خودرو صورت نگرفته است.

حتما بخوانید: روش های کلاهبرداری در شرکت فرتاک پارسیان

  • گمرک جمهوری اسلامی بایستی به تخلفات مربوط به اظهارنامه خلاف واقع رسیدگی می کرد.
  • من ( مرتضی روغنی ها ) تا کنون سیصد و هفتاد و پنج میلیارد و دویست و شصت و میلیون و نهصد و بیست هزار و چهارصد و سیزده ریال حقوق گمرکی و مبلغ چهارصد و نود و شش میلیارد و هفتصد و پنجاه و هشت میلیون و هشتصد و شصت و سه هزار و یک صد و هشتاد ریال بایت ارزش افزوده پرداخت کردم. یعنی هشتصد و چهل و پنج میلیارد ریال به گمرک پرداخت کردیم.
  • بنده اتهام اخلال در نظام اقتصادی ایران را قبول ندارم.
  • شرکت عظام در اظهارنامه خود، قطعه کویل را اظهار کرده است که مدارکش در گمرک موجود می باشد.
  • در درج لوگو شرکت ایرانی روی کالای چینی هم باید عرض کنم که قصد فریبی در کار نبوده و شرکت ایران خودرو یا سایپا این درخواست را از گروه قطعه سازی عظام کرده است.

حتما بخوانید: اسناد شرکت های گروه قطعه سازی عظام عباس ایروانی

همراه گرامی

نظرات ودیدگاه های خود را درباره مرتضی روغنی ها ، کارچاق کن گروه قطعه سازی عظام و فریب کاری مفسدان در ترخیص کالا از گمرکات کشور از طریق بخش کامنت با اقتصادشهروند به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات از متن و حاشیه پرونده رسیدگی به قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو توسط گروه قطعه سازی عظام، با گزارش های داغ اقتصادشهروند همراه باشید و لینک این گفتار را در شبکه های اجتماعی در اختیار دوستان و همکاران قرار دهید.

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=23303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن