تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اخبار ویژه

21

محرمانه های محمد رویانیان : از ستاد سوخت و پرسپولیس تا زندان

  • کد خبر : 30341
  • 23 مهر 1398 - 8:57
محرمانه های محمد رویانیان : از ستاد سوخت و پرسپولیس تا زندان

سردار محمد رویانیان ، یکی از مطرح ترین چهره های نظامی و ورزشی سال های اخیر است.  مدیرعاملی پرسپولیسی ها، کم تر از مقام وزارت نیست و میلیون ها نفر، چشمشان به اقدامات مدیرعامل سرخ پوش های پر افتخار پایتخت است تا شاهد افتخار آفرینی های یکی از پر افتخارترین باشگاه های فوتبال آسیا باشند. […]

سردار محمد رویانیان ، یکی از مطرح ترین چهره های نظامی و ورزشی سال های اخیر است.  مدیرعاملی پرسپولیسی ها، کم تر از مقام وزارت نیست و میلیون ها نفر، چشمشان به اقدامات مدیرعامل سرخ پوش های پر افتخار پایتخت است تا شاهد افتخار آفرینی های یکی از پر افتخارترین باشگاه های فوتبال آسیا باشند. فرمانده سابق انتظامی تهران بزرگ، پس از آمدن به پرسپولیس در روزهای سخت و رفتن از این باشگاه، با حاشیه های پر رنگ تر از متن مواجه شد.

گزارش امروز، مروری دارد به زندگی و رخدادهایی که برای سردار محمد رویانیان از ستاد سوخت تا پرسپولیس و احضار و بازداشت، در دهه نود پیش آمد. دورانی که به گفته خودش، مجبور شد خانه ۲۰ میلیارد ریالی  خود و زمینی ۲۰۰ متری در پرند را برای جبران بدهی های باشگاه، بفروشد . . . .

آخرین خبرها از پرونده اتهامات اقتصادی محمد رویانیان حاکی از آن است که پرونده وی تعیین شعبه شده و در بهمن ماه در محتمع قضایی ویژه کارکنان دولت، در حال رسیدگی است و رای برای آن صادر نشده است.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : خصوصی سازی و اسناد شرکت‌های هیات مدیره باشگاه استقلال تهران

محرمانه های محمد رویانیان

دهه سخت ۹۰ برای دهه پنجم زندگی سردار محمد رویانیان

دهه نود شمسی را باید سخت ترین دهه برای سردار محمد رویانیان دانست. فردی که چهره کاریزماتیکش سبب شد تا نگاه های بسیاری به سمت او چه در جایگاه ستاد سوخت و چه ناجا و چه پرسپولیس جلب شود. مشاهده یک مقام نظامی در قامت مدیرعاملی یکی از دو باشگاه پر طرفدار پایتخت با سابقه نیم قرن، همیشه  جذاب بوده و حاشیه های پر رنگ تر از متن را به همراه داشته است.

اسم قبلی محمد رویانیان ، انوشیروان رویانیان بود. او متولد سال ۱۳۴۱ در نوشهر با کد ملی: ۲۲۰۰۵۶۹۵۳۱، یکی از شهرهای زیبا استان سرسبز مازندران است. اگر چه او اصالتا نوشهری است، اما علاقه زیادی به استان گیلان دارد و در دوران عشق و عاشقی در پرسپولیس، سفر های زیادی به این استان زیبا به خصوص شهر انزلی داشت. او عاشق انزلی است. در زمان هایی که پرسپولیس با ملوان بندر انزلی در اوایل دهه نود بازی می کرد، او به دیدار خانواده مرحوم سیروس قایقران، اسطوره  فوتبال انزلی رفت.

شرکت پیروزی

(طبق روزنامه رسمی سوم آبان سال ۹۰، به شماره ۱۹۴۱۳، لطف الله فروزنده دهکردی، محمد رویانیان و علی پروین و محمد رضا پنجعلی و محمد حسین نژاد فلاح، به عضویت هیات مدیره شرکت فرهنگی ورزشی پیروزی (پرسپولیس) سهامی عام به شماره ثبت ۶۴۷۲ منصوب شد)

محمد رویانیان ، ریاست بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح را در کارنامه دارد و نخستین رییس پلیس ۱۱۰ در دوران فرماندهی دکتر محمد باقر قالیباف در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. او قبل از امدن به پرسپولیس، فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا را بر عهده داشت و چهره ای شناخته شده برای مردم به واسطه حضور مداوم در کادر تلویزیون بود. مخصوصا دستوراتی که به رانندگان متخلف می داد، او را به یک چهره مطرح تبدیل کرد.

او بیش از سی و شش سال در نیروهای نظامی خدمت کرده است و درجه سرتیپ دوم پاسدار دارد. همان طور که گفتیم، از سال هشتاد تا هشتاد و چهار، فرماندهی پلیس  راهنمایی و رانندگی  را بر عهده داشت و از سال هفتاد و نه تا هشتاد نیز، رییس پلیس  ۱۱۰ بود. شروع فعالیت های وی به نخستین روز های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به  رهبری امام خمینی (ره) در بهمن ماه پنجاه و هفت بر می گردد. زمانی که سردار قصه ما، در لباس کمیته انقلاب فعالیت می کرد.

حتما بخوانید : خصوصی سازی و اسناد فعالیت هیات مدیره باشگاه پرسپولیس

 مدیرعامل سابق پرسپولیس

او در سال های اولیه خدمتش در کمیته انقلاب، از سمنان تا مازندران و گلستان (نگارستان ایران) رفت. پس از حضور سردار احمدی مقدم به عنوان فرمانده ناجا، در سال  هشتاد و سه با حکم ایشان، اولین فرمانده پلیس راه شد و سپس به فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی منصوب شد که تا سال هشتاد و هشت و روی کار امدن دولت دوم احمدی نژاد، ادامه یافت. اواسط سال هفتاد و هشت بود که محمود احمدی نژاد طی حکمی، او را به ریاست ستاد حمل و نقل و سوخت کشور منصوب کرد.

محمد رویانیان ، مثل رحیم مشایی، یار غار احمدی نژاد بود. هم رییس ستاد سوخت و هم مدیرعامل شرکت قطارهای شهری و مشاور ویژه رییس جمهور در حوزه حمل و نقل  گردید. اگر چه بعد ها، از ارتباط با محمود احمدی نژاد، ابراز پشیمانی کرد.

حضور او در توسعه فعالیت های واحد رسیدگی به فوریت های پلیسی و ایجاد ساختاری به نام همیاران پلیس، از جمله اقدامات وی در مدت حضور در این تشکیلات بود.

سردار پرسپولیسی ها

سردار پرسپولیسی  ها، بیست و نهم شهریور ماه سال نود به مدیرعاملی باشگاه پر افتخار  پرسپولیس رسید.  محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت محمود احمدی نژاد، ایشان را به این سمت منصوب کرد. او در حالی، سکانداری باشگاه پر طرفدار  سرخ پوشان پایتخت را بر عهده گرفت، که حتی ۱ روز سابقه ورزش قهرمانی و مدیریت کلان باشگاه های ورزشی را در کارنامه نداشت. حضور او در پرسپولیس، با انتقادات زیادی همراه شد. اما محمد رویانیان تلاش کرد، خرد جمعی را به باشگاه برگرداند و از علی پروین و پنجعلی و بزرگان پرسپولیس کمک گرفت.

رویانیان در برنامه خندوانه

(تصویری از حضور محمد رویانیان در برنامه خندوانه رامبد جوان در شبکه نسیم)

راه اندازی بخش هواداران باشگاه و ارائه محصولات و خدمات در این زمینه و تلاش برای کاهش بدهی های باشگاه، از جمله اقدامات محمد رویانیان در ۲۹ ماه سکانداری باشگاه پرسپولیس بود. اگر چه باشگاه، در مدت حضور وی، مقام  قهرمانی کسب نکرد و در نهایت، وی ۲ بهمن ماه ۹۲ یعنی چند ماه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، از مقامش استعفا کرد تا سلطان پرسپولیسی ها، جایگزین سردار پرسپولیسی  ها شود. علی پروین هم خیلی زود رفت . . .

رویانیان درباره پورشه و بنز

(گفت و گو محمد رویانیان با خبرگزاری فارس درباره پورشه و بنز)

اقدامات سردار پرسپولیسی ها

  • او در جذب ستارگان گران قیمت، فعالیت خوبی داشت. به خصوص در فصل نقل و انتقالات سال ۹۱.
  • راه اندازی سامانه هواداری باشگاه
  • او آبان ۹۷ به تسنیم گفت که در جریان ۳ سال مدیرعاملی باشگاه، ۱ ریال حقوق نگرفت.
  • علاوه بر خانه ۲۰ میلیاردی خود، یک زمین ۲۰۰ متر مربعی متعلق به خود در پرند هم وقف پرسپولیس کرد.
  • آزاد سازی ده ها زندانی در بند ندامتگاه اوین در سال ۹۱
  • راه اندازی کانون پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس
  • صدور کارت هواداری باشگاه برای صدها هزار طرفدار در سراسر ایران
  • تاسیس شرکت های خصوصی برای واردات خودرو و درآمد زایی برای سرخ  پوشان
  • خرید امتیاز باشگاه شموشک نوشهر در ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۹۲
  • خرید امتیاز ورزشگاه شهید درفشی فر در ۲۳ دی ماه سال ۹۱
  • راه اندازی تیم های کشتی و دومیداانی و وزنه برداری و کمیته بانوان پرسپولیس در سال ۹۱
  • راه اندازی رادیو اینترنتی پرسپولیس در سال ۹۲
  • تاسیس شرکت تجاری پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس
  • برگرداندن نام اصلی پرسپولیس (با رای قاضی شعبه ۶ دادگاه عمومی مجتمع قضایی شهید بهشتی)
  • اعطای تندیس به ۱۲ فوق ستاره باشگاه پرسپولیس که قید حیات بودند.
  • برگزاری مسابقه دوستانه بین پیشکسوتان پرسپولیس ایران و پیشکسوتان میلان ایتالیا

محمد رویانیان پس از استعفا از پرسپولیس تهران، ۱۴ بهمن ماه نود و دو با حکم سردار سرلشکر بسیجی، دکتر حسن فیروز آبادی که ریاست ستاد کل نیرو های مسلح را بر عهده داشت، به ریاست بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل، منصوب شد.

بازداشت محمد رویانیان و اتهامات وارده

بازداشت محمد رویانیان

خبر بازداشت محمد رویانیان ، بمب خبری شانزدهم اردیبهشت ماه سال نود و سه بود. قرار بازداشت وی از طرف شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت صادر شده و مربوط به پرونده ستاد سوخت کشور است. غلام حسین محسنی اژه ای، چند روز پیش تر اعلام کرده بود که ۳ تن در خصوص اخلال در ستاد سوخت کشور، بازداشت و با تودیع وثیقه آزاد شدند. محمد رویانیان قبلا درباره احضار خود به دادگاه گفته بود که دادسرا رفتن، جرم نیست و قوه قضاییه خانه من است.

درباره پرونده او در ستاد سوخت که موجب احضار  به دادسرا و بعد ها، تعیین شعبه در مجتمع قضایی ویژه کارکنان دولت در سال ۹۷ شد، نام مهدی دواتگری، رییس کمیته تخقیق و تفحص مجلس از ستاد سوخت کشور به چشم می خورد. او دست به افشا گردی زد و از پیچیدگی بالا این پرونده خبر داد. پرونده محمد رویانیان ، تا حدودی مرتبط با نحوه هزینه کرد اعتبارات تبصره ۱۳ قوانین بودجه سال  های ۸۵ تا ۸۶ کل کشور و شیوه مدیریت این ستاد در زمان صدرات سردار پرپسولیسی ها است.

مهدی دواتگری در سال نود و چهار در بیان تخلفات صورت گرفته در ستاد مدیریت سوخت و حمل و نقل در زمان محمد رویانیان ، به نام هایی چون: ک – ی – س اشاره دارد که ۱۰۵ میلیارد ریال از ستاد پول گرفت.

توضیحات داوتگری درباره تخلفات در زمان صدرات محمد رویانیان در ستاد سوخت

طبق اعلام ایسنا، مواردی که مهدی دواتگری اعلام کرد به این شرح است:

  • پرونده رییس سابق ستاد سوخت کشور، شامل چند بخش است.
  • بخش اول مرتبط با کمک  های دولتی به مبلغ ۴۸۰ میلیارد ریال است برای خرید خودرو های فرسوده.
  • در این بخش، افرادی به سفرهای خارجی رفته و برای ساخت مسجد و امام زاده و پرداخت سکه هزینه شد.
  • از این مبلغ ۳۳ میلیارد ریال در اختیار شرکت تعاونی خدمات بازرگانی و ۱۷ میلیارد ریال در اختیار اتحادیه سراسری تاکسیرانی و نیم میلیارد تومان در اختیار هیات کشتی مازندران قرار گرفت.
  • بخش دوم تخلفات، مربوط به اسقاط خودرو ها است که بدون کارشناسی اسقاط شده و مراکز  اسقاط، هم از دولت رایانه دریافت می کردند و هم پولی به حساب خزانه واریز نمی شد.

در پی این اظهارات، ۱۵ بهمن ۹۴، محمد رویانیان با انتشار بیانیه ای، به اظهارات مهدی دواتگری پاسخ داد.

رویانیان در ستاد سوخت

اما چند ماه پیش از آن، حجت الاسلام و المسلمین اژه ای، سخنگوی قوضه قضاییه کشورمان، چهارم خرداد ماه نود و چهار درباره پرونده محمد رویانیان گفته بود که برای پرونده این شخص به عنوان رییس ستاد سوخت کشور، هنوز حکمی صادر نشده  است. اما اژه ای اعلام کرد که کار های زیادی درباره پرونده مدیرعامل سابق پرسپولیس صورت گرفته و از همکاری وزارت اطلاعات در این باره خبر داد. او تصریح کرد که افراد مطلع و متهم پرونده اخلال اقتصادی  محمد رویانیان ، احضار شده و تعدادی هم بازداشت شده اند اما برای این پرونده، حکمی صادر نشده است.

آخرین وضعیت پرونده رویانیان

بیستم اسفند ماه نود و شش نیز یعنی پس از گذشت ۲ سال  از  اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده ایشان، دکتر جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در نشستی خبری در خصوص پرونده سردار محمد رویانیان با ۳ عنوان اتهامی، با اذعان به طولانی شدن زمان رسیدگی به این پرونده، اطاله دادرسی پرونده اتهامات محمد رویانیان را ناشی از ضرورت حسابرسی و کارشناسی اقدامات مالی در پرونده اعلام کرده بود. موضوعی که تا به امروز ادامه داشته و هنوز نتیجه رای پرونده محمد رویانیان اعلام نشده است.

سردار رویانیان و متهمان ارزی

در سال نود و هفت نیز، سرپرست مجتمع قضایی کارکنان دولت درباره پرونده او در تیر ماه امسال اعلام کرد که پرونده به مجتمع قضایی  ویژه کارکنان دولت آمده و تعیین شعبه شده است و هنوز زمان محاکمه اعلام نشده است. بر همین اساس باید در سال ۹۷ یا سال ۹۸، منتظر زمان محاکمه اتهامات وارده به سردار محمد رویانیان در مجتمع قضایی ویژه کارکنان دولت بود.  کیفرخواست وی، هنوز رسانه ای نشده است و جزییات دقیقی از آن در دسترس نیست.

پرونده رویانیان در مجتمع قضایی

مجتمع قضایی ویژه کارکنان دولت، در میدان پانزده خرداد، جنب مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ گلستان، ساختمان شماره ۲ قوه قضاییه قرار دارد.

داستان محمد رویانیان و احمدی نژاد

داستان رویانیان و احمدی نژاد

آبان ماه نود و هفت، مصاحبه تسنیم با محمد رویانیان ، بازتاب های گسترده ای پیدا کرد به گونه ای که، رسانه رسمی محمود احمدی نژاد، به این مصاحبه واکنش نشان داد و اظهارت وی را تکذیب کرد. اما این تکذیبیه، با واکنش تند سردار پرسپولیسی ها مواجه شد و اعلام کرد که صحبت هایی که در گفت و گو با تسنیم زده، مرور خاطرات گذشته بوده و به درست یا غلط همکاری با دولت نهم و دهم کاری ندارد.

او دامنه تکذیبیه های احمدی نژاد را به وسعت کره زمین دانست و دامنه تایید احمدی نژاد را منحصر به آقایان: م و ب اعلام کرد. او از احمدی نژاد خواست تا درباره این که آیا، عزل منوچهر متکی (وزیر خارجه سابق) یا عزل خودش (زمانی که در سفر روسیه بود) یا عزل آقای کاتوزیان (مدیرعامل سابق پرسپولیس) را هم تکذیب می کند یا خیر، پاسخ دهد.

تسنیم، بیست و هشت آبان ماه ۹۷ در یک مصاحبه اختصاصی با عنوان: «رو در رو بدون سانسور»، یکی از جنجالی ترین اخبار ورزشی سال ۹۷ خود را در ساعت ۱۱:۳۷ دقیقه منتشر کرد که بازتاب گسترده ای پیدا کرد. عکس این خبر را در زیر مشاهده می کنید.

جنجالی ترین اخبار ورزشی

او در مصاحبه جنجالی گفته بود که محمود احمدی نژاد به او فشار آورده بود که علی دایی، سرمربی پرسپولیس  نشود.

 بابک زنجانی در کنار رویانیان

(حسین هدایتی  (متهم اختلاس در بانک سرمایه)، بابک زنجانی (مفسد اعدامی) در کنار محمد رویانیان ، امیر جعفری و مرحوم ناصر ملک  مطیعی در جشن فیلم نقش نگار)

داستان های محمد رویانیان مثل داستان های علی انصاری، بابک رنجانی، حسین هدایتی، امیر جعفری و خیلی های دیگر هم چنان ادامه دارد و باید منتظر ماند تا حکم دستگاه قضا، تکلیف متهمان را معلوم  کند. امیدواریم در ایران عصر ۱۴۰۰، شفاف سازی در بستر دولت الکترونیک و شایسته سالاری، زمینه شکوفایی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هنری  ایران را در دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی، فراهم کند.

نظر شما درباره فعالیت های محمد رویانیان در پرسپولیس چیست؟

لینک کوتاه : https://eghtesadshahrvand.com/?p=30341

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اقتصاد شهروند
معرفی سایت های مفید

شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری و حسابرسی محاسبان از تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی تا تنظیم و ثبت گزارش فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

آخرین اخبار قیمت خودرو در ایران آدرس های کاربردی اخبار آزادسازی قیمت خودرو اخبار ارز دیجیتال اخبار امور مالیاتی اخبار انواع وام اخبار ایران خودرو اخبار بانک مرکزی اخبار حقوق و دستمزد اخبار سهام عدالت اخبار مسکن ملی اخبار مسکن مهر اخبار نرخ بیکاری اخبار نرخ تورم اخبار واردات خودرو اخبار و قیمت نفت امروز اخبار کارت بازرگانی اخبار کالا برگ الکترونیک اخبار گرانی ها اخبار یارانه ها اختلاس های میلیاردی و آخرین اخبار از اختلاس گران انواع بیمه بازار مسکن بهترین سایت پیش بینی بورس بیمه شخص ثالث ثبت نام خودرو سعید رجبی توارات قیمت امروز دلار قیمت امروز سکه قیمت امروز طلا قیمت امروز گوشی موبایل قیمت بنزین و اخبار مرتبط قیمت تخم مرغ قیمت رمز ارز قیمت مرغ در بازار قیمت مسکن قیمت پراید قیمت گوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ محسن پیرهادی وام مسکن پیش بینی قیمت خودرو پیش بینی قیمت دلار پیش بینی قیمت سکه و طلا پیش بینی قیمت مسکن